Lubelskie: przy Porcie Lotniczym Lublin powstanie terminal cargo za blisko 18 mln zł
Port Lotniczy Lublin poinformował w czwartek o podpisaniu umowy z konsorcjum, które za blisko 18 mln zł wybuduje terminal cargo na terenie lotniska. Hala magazynowo-przeładunkowa ma być gotowa w przyszłym roku.
Prezes Portu Lotniczego Lublin Andrzej Hawryluk przekazał, że umowa z wykonawcą została już podpisana, a szacowany czas prac projektowych i budowlanych to 18 miesięcy. "Jak tylko wykonawcy otrzymają pozwolenie, budowa ruszy, liczymy, że z początkiem lata" – podał w informacji prasowej.
Jak stwierdził prezes lotniska, transport lotniczy cargo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi transportu w Polsce, z "ogromnymi możliwościami rozwoju w przyszłości".
"Mając na uwadze inwestycje infrastrukturalne, zarówno drogowe, jak i kolejowe, oraz brak portu cargo z prawdziwego zdarzenia po tej stronie Wisły, rola takiej inwestycji w województwie lubelskim jest nie do przecenienia" – wskazał Hawryluk. Dodał, że nowy terminal będzie "ważnym elementem w łańcuchu transportowym w tej części naszego kraju".
Rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski zakomunikował, że planowany koszt inwestycji wyniesie 17,8 mln zł. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Zakład Budowlano-Sprzętowy Jacek Krzysiak sp. z o.o. z Łęcznej oraz Eleenergia sp. z o.o. z Lublina.
"Port Lotniczy Lublin w najbliższych dniach wystąpi z wnioskiem o pozwolenie na budowę" – przekazał Jankowski.
W planach – wymienił – jest budowa na terenie lotniska magazynu (1,8 tys. m kw. powierzchni i 18,6 tys. m sześc. kubatury) i biurowca (140 m kw. powierzchni i 1 tys. m sześc. kubatury), a także drogi, chodników i placu manewrowego (2,8 tys. mkw.).
"Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założonymi planami, to już w przyszłym roku gotowa będzie nowoczesna hala magazynowo-przeładunkowa o powierzchni blisko 2 tys. m kw. z dedykowanymi pomieszczeniami do obsługi towarów specjalnych. Powstanie także budynek biurowy oraz plac manewrowy wraz z drogą dojazdową i chodnikami" – poinformował rzecznik lotniska.
Jak wskazał, dominującym elementem obsługi w terminalu cargo będzie RFS (Road Feeder Service), czyli transport towaru lotniczego ciężarówkami do samolotu na innym lotnisku. W terminalu towar będzie sprawdzany pod względem bezpieczeństwa. Zdaniem rzecznika, na rozwiązaniu skorzystają lokalni przedsiębiorcy eksportujący swoje produkty do wielu krajów świata.
Lotnisko w Lublinie oddano do użytku w 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. Port Lotniczy Lublin jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: województwo lubelskie, gmina Lublin, gmina miejska Świdnik i powiat Świdnik.
Z Portu Lotniczego Lublin w ciągu 10 lat działalności skorzystało 2,8 mln pasażerów.(PAP)
Autor: Piotr Nowak
pin/ mk/
Komentarze