Lotnisko Katowice ogłosiło przetarg na węzeł towarowo-paliwowy
Przetarg na budowę węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową ogłosiło w środę Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice. To inwestycja o podwójnym, cywilno-wojskowym zastosowaniu - wsparta funduszami europejskimi o tego rodzaju przeznaczeniu.
Budowa węzła będzie możliwa dzięki odbudowaniu kosztem ponad 800 mln zł przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe linii nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. Od niedzieli jeżdżą nią pociągi Kolei Śląskich relacji Tarnowskie Góry - Częstochowa, zapewniając dojazd koleją m.in. do lotniska Katowice.
Umowę na unijne dofinansowanie wartego 95,5 mln zł projektu budowy węzła towarowo-paliwowego z bocznicą władze lotniska podpisały z końcem maja br. Dofinansowanie z Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF 2021-27 Military Mobility) może pokryć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych zadania.
Jak przekazał w środę rzecznik lotniska Piotr Adamczyk, tego dnia GTL ogłosiło przetarg na wykonawcę prac budowlanych przy tej inwestycji. Oferty można składać do 17 stycznia 2024 r.
Zgodnie z umową ws. dofinansowania z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), w projekcie do połowy 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Centralną częścią nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc. i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z pyrzowickiego lotniska. Dzięki nowej infrastrukturze, przygotowanej także do obsługi paliw alternatywnych, ograniczony zostanie transport drogowy na rzecz kolei. Nowa infrastruktura przygotowana będzie do obsługi paliw alternatywnych.
Taki multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw przystosowany będzie do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.
Przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego, zarówno cywilnych, jak i wojskowych oraz firm prowadzących działalność w regionie.
„W Katowice Airport od ponad 15 lat stawiamy na dywersyfikację infrastruktury. Dzięki konsekwentnie realizowanemu programowi inwestycyjnemu obsługujemy nie tylko ruch pasażerski; dysponujemy także największą wśród polskich lotnisk regionalnych bazą do obsługi technicznej samolotów i nowoczesną strefą cargo” - powiedział cytowany przez Adamczyka prezes GTL Artur Tomasik.
„Budowa węzła umożliwi rozpoczęcie działalności w czwartym obszarze, który związany jest z magazynowaniem i dystrybucją paliwa lotniczego. Ten projekt ma ważny aspekt środowiskowy, bo dzięki niemu różne ładunki będą mogły być przywożone do portu koleją, która jest ekologiczną formą transportu” - zaznaczył szef GTL.
Projekt budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw lotnisko przygotowuje od ponad czterech lat. W styczniu 2019 r. GTL kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw.
W tym miejscu powstanie węzeł, ale najpierw, od września 2019 r. do czerwca 2022 r., prowadzono remediację tego terenu, czyli usuwano zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel GTL pozyskało 5 mln zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Równolegle władze portu pracowały nad projektem węzła i szukały możliwości dofinansowania zadania.
Realizacja nowego węzła paliwowo-logistycznego nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182, która także dofinansowana jest z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja PKP PLK została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt szacowano pierwotnie na 741,8 mln zł; główna umowa realizacyjna opiewała na 812,1 mln zł brutto).
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. Miniony rok przyniósł ich odbudowę - z portu skorzystało 4,42 mln osób. Prognoza na ten rok zakłada obsłużenie 5,6 mln podróżnych.
Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach komercyjnego cargo.
Lotnisko ma zatwierdzony program inwestycyjny do 2030 r. o wartości ponad 1,5 mld zł, zakładający m.in. budowę w ciągu czterech najbliższych lat nowego terminala i układu komunikacyjnego. Ogółem program inwestycyjny ma objąć ponad 20 inwestycji, w tym także budowę terminala cargo czy hangaru technicznego. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ drag/
Komentarze