Przejdź do treści
Kolumna Akcji Zima podczas przejazdu (fot. Piotr Rudzki)
Źródło artykułu

Służby Lotniska Chopina gotowe do zimy

Do rozpoczęcia kalendarzowej zimy został ponad miesiąc, ale służby odpowiedzialne za utrzymanie Lotniska Chopina "są już w pełnym opancerzeniu".

Na zdjęciu obok pojazd Mistrza nadzorującego przejazd  biały samochód oraz Zestawy do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania. ►

Gotowość do działania potwierdziły służby operacyjne oraz całe Biuro Techniczne, które zapewnia utrzymanie infrastruktury lotniska, a w szczególności Służba Utrzymania, na której barkach spoczywa główny ciężar walki z zimą i trudnymi warunkami atmosferycznymi. Ostatecznym sprawdzianem przygotowania był przejazd techniczny całej kolumny Akcji Zima po płycie lotniska.


Zestawy do odśnieżania drogi startowej i dróg kołowania. W tle oczyszczarka kompaktowa. (fot. Michał Chrzanowski)

Przejazd kolumny jest tradycją stołecznego lotniska. Co roku w ten sposób zostaje zaprezentowany sprzęt zapewniający całodobowe utrzymanie nawierzchni lotniskowej. Choć sam przejazd jest widowiskowy – to przede wszystkim stanowi on ostatni generalny sprawdzian gotowości, który ma na celu pokazanie, że pojazdy i sprzęty są gotowe na zimowe warunki. Wszystko po to, by pasażerowie nie odczuli żadnych trudności i mogli bezpiecznie podróżować.


Kolumna Akcji Zima podczas przejazdu (fot. Piotr Rudzki)

W kolumnie przejechały zestawy do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania, oczyszczarki kompaktowe służące do przygotowania płyt postojowych samolotów, pojazdy osłony chemicznej, które zabezpieczają lotnisko przed pojawieniem się oblodzenia, pługi wirnikowe, które odrzucają zwały śniegu z dala od miejsc, gdzie poruszają się samoloty, pojazdy pomiarowe, dzięki którym możemy precyzyjnie ocenić stan nawierzchni pod kątem parametrów hamowania oraz pojazdy Działu Elektroenergetyki i Oświetlenia Nawigacyjnego, którego pracownicy na co dzień zabezpieczają kluczowe systemy lotniska.


Zestaw osłony chemicznej (fot. Piotr Rudzki)

Praca Akcji Zima opiera się na informacjach pozyskanych dzięki technice (prognozy pogody, informacje meteorologiczne, dane z systemu wczesnego ostrzegania ICE ALERT) i wiąże się z doświadczeniem i wiedzą personelu lotniskowego. Warto zaznaczyć, że pod względem pogodowym nasze lotnisko jest wyzwaniem dla Służby Utrzymania. Warunki atmosferyczne sprawiają, że często temperatura waha się w okolicach 0°C, a to oznacza konieczność nieustannego zabezpieczenia płyty lotniska przed możliwością oblodzenia. Jednak lotniskowa „ciężka kawaleria" jest gotowa do starcia z zimą.


Kolumna Akcji Zima widziana na tle samolotów PLL LOT i terminala Lotniska Chopina (fot. Michał Chrzanowski)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony