Przejdź do treści
Lotnisko Chopina udostępnia bezpłatny bezprzewodowy Internet dla pasażerów
Źródło artykułu

Lotnisko Chopina udostępnia bezpłatny bezprzewodowy Internet dla pasażerów

Lotnisko Chopina dołączyło do grona portów lotniczych udostępniających podróżnym bezprzewodowy dostęp do Internetu. Od połowy stycznia cały terminal dworca lotniczego objęty jest sygnałem sieci wi-fi, który umożliwia bezpłatne sprawdzanie poczty elektronicznej, odwiedzanie witryn z wiadomościami, czy elektroniczne zakupy.

Sieć obejmującą swoim zasięgiem Terminal A (całą strefę zastrzeżoną, salony Executive Lounge i VIP oraz część ogólnodostępną) oraz Terminal General Aviation zbudowała dla Portów Lotniczych firma NextiraOne. Sygnał wi-fi emitowany jest przez 54 punkty dostępowe pracujące w standardach 802.11 a/b/g/n. Umożliwia to jednoczesne korzystanie z sieci przez około 1 tys. osób.

Każdy użytkownik otrzyma bezpłatny dostęp do Internetu na okres 30 min z maksymalną przepustowością 1024 kb/s, bez możliwości ponownego zalogowania się po upłynięciu tego czasu (wyjątkiem są Salony VIP i ExL w których można korzystać z sieci przez cztery godziny). Korzystanie z usługi umożliwia zestaw loginów i haseł, które można uzyskać w sześciu specjalnych Infokioskach rozlokowanych na terenie Terminala A po zeskanowaniu kodu kreskowego 2D z karty pokładowej (papierowej lub z telefonu komórkowego) lub poprzez SMS, po uprzednim  wysłaniu takiego żądania ze specjalnej strony www (wifi.lotnisko-chopina.pl) po wypełnieniu formularza i potwierdzeniu że jest się pasażerem (wymóg prawny). Następnie konieczne jest (w obu powyższych przypadkach) zalogowanie się poprzez ten sam portal www za pomocą otrzymanego loginu i hasła.

Koszty bezpłatnego dostępu pasażerów do Internetu na Lotnisku Chopina początkowo pokrywać będą z własnego budżetu Porty Lotnicze (m.in.  koszt sms-ów, łącz internetowych, serwisu, materiałów eksploatacyjnych itp.), ale jak tłumaczy Rafał Bielecki, z czasem ciężar finansowania przerzucony zostanie na firmy zewnętrzne.

- Chcemy udostępnić możliwość reklamowania się na stronach startowych naszej sieci dla pasażerów i w ten sposób pokrywać chociaż część kosztów jej funkcjonowania. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że zainteresowanie taką usługą jest całkiem spore.

Część przychodów PPL zamierza czerpać również z komercyjnego udostępniania swojej sieci najemcom lokali handlowych czy gastronomicznych, a także liniom lotniczym i agentom handlingowym poprzez tworzenie wydzielonych logicznie, dedykowanych sieci bezprzewodowych na obecnie wybudowanej przez PPL infrastrukturze.

Dotychczas bezprzewodowy Internet w terminalu Lotniska Chopina udostępniany był przez PPL w Salonach VIP i ExL oraz w pobliżu stanowisk reklamowych firm ING i Play.  W połowie listopada Służba Informatyki i Telekomunikacji uruchomiła sieć wifi również na potrzeby akcji firmy IBM, która promowała swoją ideę Inteligentnego Miasta. Z własnych bezprzewodowych sieci korzystały również niektóre firmy działające na terenie lotniska (m.in. kawiarnie, sklepy). Po uruchomieniu sieci Portów Lotniczych wszystkie dotychczas wykorzystywane punkty dostępu mają zostać wyłączone.

Dzięki sieci bezprzewodowej możliwe stanie się w przyszłości uzyskanie informacji o tym, które sklepy są najczęściej odwiedzane, wskazanie lokalizacji pasażera i jego bagażu, komunikacja z przemieszczającym się pasażerem, czy wskazanie najkrótszej drogi do wyjścia. W miarę rozwoju nowych aplikacji na urządzeniach przenośnych możliwe stanie się uruchomienie nowych usług znacząco ułatwiających bezpieczne i szybkie podróżowanie, a bezpłatna sieć WiFi stanie się alternatywą dla sieci operatorów komórkowych.

Łącznie w Polsce funkcjonuje ponad 1,6 tys. publicznych punktów z darmowym  dostępem do Internetu. Na całym świecie, według serwisu Wefi.com, jest obecnie ponad 145 mln punktów dostępowych wi-fi.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony