Lotniska będą musiały zasilać samoloty podczas postoju prądem
Zarządzający lotniskami należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej będą zobowiązani do zapewnienia zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju oraz infrastruktury do dostarczania klimatyzowanego powietrza – wynika z projektu nowelizacji Prawa lotniczego.
Planowane zmiany zapisano w projekcie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. We wtorek projekt został skierowany do konsultacji publicznych.
Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UC108, a planowany termin przyjęcia tego projektu przez Radę Ministrów został określony na I kwartał 2026 r.
• Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze – LINK
Podstawowym celem projektu noweli jest wdrożenie unijnych regulacji dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej oraz infrastruktury paliw alternatywnych, zwłaszcza w kontekście zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w portach lotniczych.
Projekt zakłada nałożenie na zarządzających lotniskami obowiązku zapewnienia zewnętrznego zasilania samolotów energią elektryczną podczas postoju, co ma zastąpić użycie silników, a także infrastruktury do dostarczania wstępnie klimatyzowanego powietrza.
W projekcie przewidziano m.in. kary finansowe do 500 tys. zł za niewypełnienie nowych obowiązków.
Nowe przepisy mają objąć m.in. porty lotnicze z ruchem powyżej 4 mln pasażerów rocznie. Część lotnisk o mniejszym natężeniu ruchu będzie mogła występować o zwolnienie z niektórych obowiązków.
Jak podano w Ocenie Skutków Regulacji państwa członkowskie UE mają możliwość zwolnienia portów lotniczych należących do bazowej lub kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej, w których w poprzednich trzech latach odbyło się mniej niż średnio 10 000 lotów handlowych rocznie, z obowiązku zasilania energią elektryczną samolotów na wszystkich stanowiskach oddalonych samolotów.



Komentarze