Przejdź do treści
Źródło artykułu

Polski lider obsługi technicznej samolotów obchodzi 10-lecie

13 lipca 2010 roku ze struktur Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. został wydzielony Pion Techniki. Baza techniczna rozpoczęła samodzielną działalność pod nazwą LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. (LOTAMS). W ciągu dekady, Spółka zajmująca się dotychczas obsługą techniczną samolotów floty narodowego przewoźnika, dała się poznać na międzynarodowym rynku MRO jako solidny i wykwalifikowany dostawca usług na najwyższym poziomie. Dzięki właściwie obranemu kierunkowi rozwoju i zaangażowaniu pracowników portfolio klientów zawiera obecnie największe linie lotnicze  a poziom oferowanych usług sprawił, iż LOTAMS stał się rozpoznawalną na całym świecie marką, która z dumą reprezentuje Polskę.

Spółka LOTAMS prowadzi samodzielną działalność gospodarczą od 10 lat, jednak tradycje, doświadczenie oraz rozwój kompetencji technicznych trwają od ponad 90 lat. W ostatniej dekadzie, czyli w okresie po wydzieleniu ze struktur PLL LOT S.A., dzięki wprowadzeniu własnego modelu biznesowego, Spółka LOTAMS nawiązała współpracę z liniami lotniczymi z całego świata oraz osiągnęła wysoką pozycję na międzynarodowym rynku MRO. Minione 10 lat były dla LOTAMS okresem pozytywnych zmian, wprowadzania innowacji technicznych, podnoszenia kwalifikacji personelu oraz ciągłego dążenia do oferowania usług na jak najwyższym poziomie.

W zakresie obsługi bazowej Spółka obsługuje m.in. floty samolotów przewoźników takich jak Polskie Linie Lotnicze LOT, British Airways CityFlyer, KLM Cityhopper, Air Europa czy DHL. Ponadto, na płycie Lotniska Chopina, polskich portach regionalnych oraz w placówkach zagranicznych w Wilnie i Budapeszcie LOTAMS zapewnia obsługę liniową m.in. dla Polskich Linii Lotniczych LOT, Emirates, Qatar, Sunwing. 

Utworzenie z Bazy Technicznej PLL LOT samodzielnego podmiotu pozwoliło na dynamiczny wzrost udziału klientów zewnętrznych, a przez to podniesienie standardów i jakości usług. Nasi klienci stawiają przed nami coraz większe wyzwania, jednak, dzięki własnemu doświadczeniu jako mechanik lotniczy, znam wartość naszej kadry i naszej bazy. Jestem pewien, że dzięki dobrej współpracy wszystkich obszarów i przy skutecznej komunikacji będziemy w stanie sprostać wszelkim wyzwaniom, jakie przed nami staną i wykorzystamy w pełni nasz potencjał na dynamicznym rynku MRO – mówi Łukasz Siwiński, Członek Zarządu ds. Technicznych.

Spółka LOTAMS, jako firma działająca w branży MRO, oferuje swoje usługi na bazie Certyfikatu Organizacji Obsługi Technicznej PART 145. Certyfikat potwierdza spełnianie standardów, zgodnych z wymaganiami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, co pozawala na wykonywanie obsługi technicznej statków powietrznych. W opisanym dokumencie wyszczególnione są wszystkie typy samolotów, które dana organizacja może serwisować i remontować. Proces certyfikacji na każdy typ jest niezwykle wymagający i podlega rygorystycznym procedurom. Zwiększanie zakresu uprawnień w ramach PART 145 jest także rezultatem obserwacji tendencji i kierunków rozwoju rynku lotniczego. W ciągu 10 lat LOTAMS poszerzył swoje możliwości (zarówno w zakresie bazowym jak i liniowym) o obsługę najnowocześniejszych, wprowadzanych dopiero na rynek statków powietrznych.


(fot. LOTAMS)

Przełomowym momentem w historii Spółki był rok 2012, kiedy warszawska baza techniczna otrzymała certyfikat EMBRAER AUTHORISED SERVICE CENTER. Spółka została tym samym jedyną w Polsce i jedną z kilku w Europie placówek, posiadających oficjalne zatwierdzenie brazylijskiego producenta samolotów. Certyfikat Autoryzowanego Centrum Obsługi samolotów Embraer to potwierdzenie posiadania przez LOTAMS wysokich kwalifikacji, odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, nowoczesnej infrastruktury, narzędzi oraz wsparcia ze strony renomowanego producenta samolotów. Dzięki temu LOTAMS w ciągu ostatnich 10 lat nawiązał współpracę z topowymi zagranicznymi liniami lotniczymi. Przykładem tego jest podpisanie w grudniu 2012 roku umowy na obsługę bazową całej floty  British Airways CityFlyer i takiej samej w 2018 z KLM Cityhopper (KLC). W ciągu prawie 8 lat współpracy pracownicy LOTAMS wykonali 133 przeglądów bazowych i przepracowali łącznie ponad 300 000 roboczogodzin na samolotach brytyjskiego przewoźnika. Przez ostatnie pięć lat na flocie samolotów KLC pracownicy Spółki przepracowali łącznie niemal ćwierć miliona roboczogodzin, wykonując 58 przeglądów bazowych

W 2015 roku LOTAMS rozpoczął obsługę Boeinga 737 Next Generation, a także najnowocześniejszego samolotu pasażerskiego Boeinga 787-8 Dreamliner. W tym samym roku odpowiednio przeszkolony personel techniczny LOTAMS wykonał, jako pierwszy  w Europie, przegląd bazowy typu C1 na Boeingu 787 SP-LRA Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. 
W kolejnych latach Spółka uzyskała certyfikację na obsługę liniową Boeinga 777 oraz Boeinga 787-9. Poza główną siedzibą w Warszawie, otwarte zostały także bazy zagraniczne w Budapeszcie oraz Wilnie.

W 2018 roku LOTAMS dołączył do Polskiej Grupy Lotniczej. Niecały rok później dział Projektowo-Konstrukcyjny LOTAMS został jedyną Organizacją Part 21J w Polsce, której certyfikat EASA umożliwia projektowanie i certyfikowanie modyfikacji i napraw wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.

Działalność Spółki nie ogranicza się jedynie do siedziby głównej w Warszawie oraz baz zagranicznych. Śledzenie polskiego rynku oraz chęć ekspansji usług w dynamicznie rozwijającym się regionie podkarpackim skutkowało podjęciem decyzji o inwestycji w Rzeszowie. W październiku 2019 roku, podczas rzeszowskiego Kongresu 590, Prezes Spółki Aleksandra Juda przekazała informacje o rozpoczęciu procesu inwestycyjnego LOTAMS na terenie Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Inwestycja zakłada budowę najnowocześniejszej i jednej z największych w Europie bazy obsługi technicznej samolotów wąsko i szerokokadłubowych. Hangary będą zlokalizowane na powierzchni 13 hektarów.


(fot. LOTAMS)

Największą czekającą nas zmianą będzie uruchomienie dodatkowej lokalizacji LOTAMS w Rzeszowie. Jest to kluczowy projekt strategiczny. Mimo, iż obecna sytuacja spowodowana epidemią koronawirusa zmienia prognozy dynamicznego rozwoju branży lotniczej, to inwestycja LOTAMS na Podkarpaciu jest wpisana w długoterminową strategię rozwoju Spółki i jest kontynuowana. Będzie to jedna z najbardziej znaczących inwestycji w branży – komentuje Aleksandra Juda, Prezes Zarządu.

Pomimo późniejszej pandemii, jubileuszowy rok 2020 rozpoczął się dla LOTAMS bardzo obiecująco.
W styczniu spółka uzyskała, jako jedyna w Polsce organizacja, zatwierdzenie szkolenia na typ w zakresie Boeing B787-8/-9/-10 (RR RB211 Trent 1000, GEnx) B1/B2, rozszerzając jednocześnie posiadany certyfikat PART-147.

Spółka LOTAMS działa na rynku od 10 lat, lecz jej tradycje techniczne sięgają początków ubiegłego wieku.  Przez 16 lat spółka wykonała ponad 320 przeglądów typu C na samolotach Embraer E-Jet. W ciągu 28 lat LOTAMS wykonał ponad 300 przeglądów typu C oraz ponad 40 przeglądów typu D na samolotach B737. W zakresie obsługi bazowej B767 przez 31 lat spółka wykonała ponad 100 przeglądów typu C, a także 30 przeglądów S4C. Przy obsłudze jednego z najnowocześniejszych samolotów na świecie, czyli B787, pracownicy LOTAMS przez 8 lat obsługi wykonali 11 przeglądów typu C. Coraz większa liczba obsługiwanych samolotów, zwiększenie liczby linii obsługowych, a także stały napływ nowych klientów sprawiły, że niemalże przy każdym z obsługiwanych bazowo modeli samolotów mechanicy lotniczy oraz warsztatowi przepracowali przez ostatnią dekadę łącznie kilka milionów roboczogodzin. Dzięki wieloletniej praktyce, cyklicznie odbywającym się szkoleniom, inwestycjach w sprzęt oraz dzięki stałemu kontaktowi z producentami samolotów – LOTAMS jest bazą techniczną, której swoją flotę powierzają klienci z najdalszych zakątków świata.

Jako wieloletni pracownik Spółki widzę, jak przez lata zmienił się i rozwinął LOTAMS. Dzięki naszemu doświadczeniu, najlepszemu personelowi, odpowiedniemu sprzętowi i posiadanym uprawnieniom – jesteśmy polskim liderem obsługi technicznej, którego nie trzeba przedstawiać poza granicami naszego kraju. Przez ostatnią dekadę wypracowaliśmy mocną markę, która dumnie reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej – komentuje Marcin Kwietniak, Dyrektor Biura Marketingu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony