Koronawirus nie zatrzyma inwestycji LOTAMS na Podkarpaciu

Obsługa samolotu pasażerskiego (fot. LOTAMS)

Koronawirus nie zatrzyma planów rozwojowych Spółki LOTAMS związanych z budową bazy obsługi technicznej samolotów na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Spółka LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) kontynuuje prace związane z budową nowoczesnej bazy obsługowej – hangarów do obsługi samolotów wąsko i szerokokadłubowych na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Informacja o rozpoczęciu procesu inwestycyjnego została oficjalnie przekazana w październiku 2019 roku podczas Kongresu 590 przez Aleksandrę Judę – Prezes Zarządu LOTAMS.

Prognozowano wtedy dynamiczny wzrost w branży lotniczej i ogromne zapotrzebowanie na usługi MRO (maintenance, repair and overhaul – serwis, naprawa i obsługa techniczna). Mimo, iż obecna sytuacja spowodowana epidemią koronawirusa zmienia te prognozy, to inwestycja LOTAMS jest wpisana w długoterminową strategię rozwoju Spółki i jest kontynuowana. Inwestycja Spółki LOTAMS i Polskiej Grupy Lotniczej będzie jedną z najbardziej znaczących w branży w Europie – potwierdza Aleksandra Juda, Prezes Zarządu LOTAMS.

Lotnictwo zostało uziemione dosłownie z dnia na dzień. Restrykcje, mające na celu minimalizację liczby zachorowań na COVID-19, skutkują spadkiem podaży na lotnicze usługi przewozowe. Przełoży się to na sytuację finansową nie tylko samych linii lotniczych, ale także firm takich jak LOTAMS. – Zmiany na rynku lotniczym są nieuniknione. Lotnisko w Rzeszowie nie tylko chce odbudować swoją pozycję sprzed pandemii jeśli chodzi o ruch pasażerski, ale też w dalszym ciągu dywersyfikować źródła przychodu spółki – powiedział Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. – Wszystko wskazuje na to, że na rynku obsługi technicznej samolotów utrzymają się tylko najmocniejsi gracze, dlatego cieszymy się z postępów w realizacji projektu budowy bazy LOTAMS w Jasionce.

Prognozy określające czas powrotu lotnictwa do stanu sprzed epidemii nie są pewne ze względu na brak dostatecznej liczby danych na temat samego wirusa, potrzebnych dla modeli ekonometrycznych. Znalezienie skutecznych metod leczenia lub wynalezienie szczepionki będzie najważniejsze, aby gospodarka zaczęła zdrowieć, przynosząc m.in. wzrost połączeń lotniczych. W najbliższym czasie odczujemy niestety negatywne skutki. – Dlatego podejmujemy optymalne decyzje w szerszym aspekcie ekonomicznym. Gospodarka rozwija się w cyklach koniunktury i kryzysu. Epidemia koronawirusa spowoduje wyhamowanie ekonomiczne, prowadząc być może nawet przez krótki okres do recesji. W takiej sytuacji priorytetowe są działania rozwojowe, stymulujące gospodarkę. Inwestycja w Rzeszowie jest tego najlepszym przykładem. Nie możemy jej wstrzymać, gdyż oznaczałoby rezygnację z przeciwdziałania negatywnym skutkom regresu w branży lotniczej oraz stratę zainwestowanych środków – dodaje Aleksandra Juda.

Uziemienie komunikacji lotniczej będzie miało poważne konsekwencje ekonomiczne nie tylko dla operatorów, lecz także dla innych gałęzi lotnictwa: operatorów handlingowych, dostawców OEM i dostawców usług MRO, do których należy LOTAMS. Mając to na uwadze należy wypracować pro-aktywne modele zarządzania na czas zastoju gospodarczego oraz na czas ponownego rozwoju. Stąd konieczne będzie wprowadzenie procesów optymalizujących oraz oszczędności, a z drugiej strony utrzymania kadry i możliwości obsługowych – inwestycja w Rzeszowie to właśnie możliwości obsługowe na czas wychodzenia z kryzysu.


(fot. LOTAMS)

Spółka LOTAMS należy do liderów branży MRO. Jest to marka ceniona i znana globalnie, o czym świadczą liczne zapytania ofertowe, spływające do nas z całego świata. I nie mówię tu tylko o okresie sprzed wybuchu epidemii. Nawet teraz otrzymujemy zapytania na wykonanie obsługi szerokokadłubowych samolotów pasażerskich w latach 2021-2022. Linie lotnicze, wznawiając swoją działalność, nie zrobią tego od razu w 100%. Dokonają strategicznej selekcji swojej floty, wybierając do operacji lotniczych samoloty, które będą mniej kosztowne w utrzymaniu. Będą to maszyny nowszej generacji o mniejszych wymaganiach w zakresie obsługi technicznej, jednak ciągle jej wymagającej. Inwestycja w Rzeszowie to produkt „szyty na miarę”, dostosowany do obsługi nowoczesnych modeli samolotów. Co najważniejsze, to strategiczna inwestycja dla polskiej gospodarki. W Rzeszowie zatrudnimy docelowo 1500 pracowników w ciągu dekady. Nasz projekt będzie priorytetowym czynnikiem rozwojowym i przyczyni się do podniesienia potencjału inwestycyjnego regionu województwa podkarpackiego – Marcin Kwietniak, Dyrektor Biura Sprzedaży i Marketingu LOTAMS.

Na początku kwietnia 2020 roku Spółka LOTAMS wybrała Inżyniera Kontraktu i podpisała umowę z firmą SAFAGE S.A.S., która zapewnia swoim klientom usługi w zakresie projektowania i nadzoru inwestorskiego oraz zarządzania ich inwestycjami. Inżynier Kontraktu uruchomił proces pozyskania zgody uwarunkowań środowiskowych na realizację przedsięwzięcia i inicjuje kolejne fazy procesu inwestycyjnego.

Pierwszy etap budowy bazy obsługi technicznej samolotów jest w zaawansowanej fazie. Spółka otrzymała wsparcie, niebędące pomocą publiczną z FRP, na realizację inwestycji. W ubiegłym roku została podpisana przedwstępna umowa na zakup nieruchomości od zarządzającego Portem Lotniczym Rzeszów-Jasionka (EPRZ).

Została już także opracowana koncepcja funkcjonalna bazy, której autorami są firmy Alton Aviation Consultancy oraz Ghafari Associates.

15 kwietnia 2020 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję zezwalającą na dokonanie istotnych zmian eksploatacyjnych i technicznych cech Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka (EPRZ), polegających na zmianie granicy lotniska, lokalizacji ogrodzenia lotniska, granicy części lotniczej lotniska, przebiegu drogi patrolowej. Jest to działanie zgodne z założeniami projektu i umową przedwstępną zakupu nieruchomości, zawartą pomiędzy zarządzającym Portem Lotniczym a LOTAMS i PGL.

W maju br. planowane jest przeprowadzenie postępowania zakupowego na wybór projektanta – prace są bardzo zaawansowane.


(fot. LOTAMS)

Inwestycja LOTAMS na terenie Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka zakłada budowę najnowocześniejszej i jednej z największych w Europie bazy obsługi technicznej samolotów wąsko i szerokokadłubowych. Hangary będą zlokalizowane na powierzchni 13 hektarów.

Tylko w ramach pierwszego etapu budowy rzeszowskiej bazy zainwestowanych zostanie około 150 mln zł, a zatrudnienie znajdzie ponad 300 wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów. Docelowo inwestycje sięgną 500 mln zł, a poziom zatrudnienia wyniesie ponad 1,5 tys. osób. Cała infrastruktura będzie składała się z trzech hangarów do serwisowania i napraw statków powietrznych oraz jednego, przystosowanego do malowania samolotów. Projekt zakłada utworzenie zaplecza warsztatowego, magazynowego, technicznego, socjalnego i biurowego. Dodatkowo, oprócz obsługi samolotów, LOTAMS planuje utworzenie i funkcjonowanie działów wspierających działalność produkcyjną: planowanie, inżyniering, logistyka, narzędziownia, badania NDT, obsługa komponentów, warsztaty strukturalne, warsztaty awio-elektro, estetyka. Przy założeniach takiej skali przedsięwzięcia, Spółka LOTAMS będzie mogła wykonywać jednoczesną obsługę techniczną 4 samolotów szerokokadłubowych, dwusilnikowych typu Boeing 787 Dreamliner wraz z 5 wąskokadłubowymi maszynami (np. Boeing 737) lub alternatywnie 15 samolotów wąskokadłubowych, a nawet 20 samolotów regionalnych (np. Embraer 195).

LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) jest częścią grupy kapitałowej Polskiej Grupy Lotniczej. Spółka oferuje pełen zakres obsługi technicznej na poziomie obsługi bazowej, liniowej, a także estetyki i wsparcia warsztatowego. Spółka działa jako podmiot niezależny od 2010 roku, kontynuując swoje liczące 90 lat tradycje funkcjonowania jako Baza Techniczna PLL LOT. Odpowiadając na zapotrzebowania klientów i wyzwania stawiane przez dynamicznie zmieniającą się branżą lotniczą, LOTAMS stale poszerza zakres oferowanych usług, skupiając się przede wszystkim na ciągłym rozwoju wysoce wykwalifikowanego personelu. Spółka zatrudnia ponad 1000 specjalistów, którzy są w stanie zapewnić stały, nieprzerwany serwis na siedmiu liniach obsługowych jednocześnie wraz z odpowiednim wsparciem obsługi liniowej oraz rozbudowanym zapleczem warsztatowym (m.in. badania nieniszczące, warsztat kompozytów czy systemów elektrycznych i awioniki). Dopasowane do potrzeb rynku usługi są możliwe, dzięki specjalistycznym szkoleniom wewnętrznym, które daje posiadany certyfikat PART-147. Ponadto, pracownicy LOTAMS biorą również udział w organizowanych przez producentów samolotów szkoleniach, dzięki czemu spółka jest przygotowana na obsługę najnowocześniejszych samolotów na świecie. Spółka LOTAMS jako jedyna w Polsce jest certyfikowaną organizacją projektującą, zgodnie z certyfikatem PART21J, która według standardów EASA może projektować i certyfikować modyfikacje i naprawy wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.

LOTAMS jest rozpoznawalną na rynku europejskim i światowym bazą, której linie lotnicze z całego świata powierzają swoje floty. Do klientów spółki należą, poza narodowym operatorem PLL LOT S.A., takie linie lotnicze z Europy jak KLM Cityhopper, British Airways CityFlyer, a także z całego świata – DHL, Emirates.

Misją LOTAMS jest oferowanie usług najwyższej jakości poprzez wykonywanie przeglądów technicznych zgodnie z najdoskonalszymi standardami, by zapewnić niezawodność operacji lotniczych i bezpieczeństwo pasażerom.

Źródło: LOTAMS
comments powered by Disqus