Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podpisano kontrakt na dostawę czterech dodatkowych samolotów M-346

Leonardo oraz Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej podpisały kontrakt na dostawę czterech dodatkowych zaawansowanych odrzutowych samolotów szkoleniowych M-346 (Advanced Jet Trainers – AJT), które do roku 2020 dołączą do obecnej floty ośmiu maszyn będących w służbie Polskich Sił Powietrznych. Kontrakt o wartości ponad 115 miliona euro obejmuje pakiet wsparcia.

Alessandro Profumo, Dyrektor Generalny Grupy Leonardo powiedział: „Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione, oraz który docenia wyjątkowe możliwości naszego zintegrowanego systemu szkolenia opartego o samolot M-346.”, dodając, że „szkolenie będzie stanowić coraz ważniejszą część oferty Grupy Leonardo, zgodnie z Planem Przemysłowym koncernu na lata 2018-2022, pozwalając nam wypracować głębokie zrozumienie potrzeb naszych klientów oraz zasady długofalowej współpracy z klientami”.


(fot. iu.wp.mil.pl)

Ten najnowszy sukces jest możliwy dzięki znaczącej obecności Leonardo w Polsce, gdzie Grupa zatrudnia 3000 wysoko kwalifikowanych pracowników w swoich zakładach produkcji śmigłowców PZL w Świdniku. Leonardo od dawna współpracuje z Polską Grupą Zbrojeniową przy programie Rosomak, dostarczając polskiej armii wieże Hitfist 30 mm. Leonardo zaopatruje ponadto kilka systemów obronnych i bezpieczeństwa, jak komponent lądowy dla satelitów obserwacyjnych COSMO-SkyMed, radar wczesnego ostrzegania oraz systemy nadzoru wybrzeża, znacznie przyczyniając się do bezpieczeństwa Polski. W obszarach lotnictwa i przestrzeni kosmicznej, bezpieczeństwa oraz cybernetyki, Leonardo działa w partnerstwie z rządem polskim oraz lokalnym przemysłem tak, aby sprostać ich wymaganiom.

M-346 jest najbardziej zaawansowanym samolotem szkoleniowym na dzisiejszym rynku i na dodatek wyjątkowym, ze względu na możliwość przygotowania pilotów do latania samolotami nowej generacji o najwyższych osiągach. Szeroki zakres parametrów lotu maszyny, bardzo dobry stosunek mocy do ciężaru oraz świetna manewrowość sprawiają, że M-346 oferuje warunki lotu zbliżone do tych, jakie mają samoloty bojowe nowej generacji. To zapewnia najwyższą skuteczność szkolenia i minimalizuje potrzebę przeprowadzania lotów szkoleniowych na znacznie kosztowniejszych i bardziej skomplikowanych maszynach bojowych.

Wbudowana Symulacja Szkolenia Taktycznego (Embedded Tactical Training Simulation – ETTS) pozwala maszynie M-346 emulować działanie czujników, środków przeciwdziałania oraz uzbrojenia, a także umożliwia pilotom interakcję w czasie rzeczywistym z wirtualnym scenariuszem taktycznym, jeszcze bardziej poprawiając wszechstronność szkoleniową samolotu oraz redukując koszty szkolenia. Dzięki wyświetlaczom nahełmowym, możliwości uzupełnienia paliwa w trakcie lotu oraz pylonom zdolnym udźwignąć do 3.000 kilogramów ładunków zewnętrznych, na M-346 można przeprowadzić pełen program szkolenia taktycznego.

M-346 stanowi podstawę Zintegrowanego Systemu Szkoleniowego T-100, czyli rozwiązania oferowanego przez Leonardo DRS w przetargu T-X na przyszły zaawansowany program system szkolenia pilotów dla Sił Powietrznych USA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony