Dostępność danych ze stacji meteo IMGW

chmury

Zespół Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym Latajmy Bezpiecznie otrzymał kolejne zgłoszenie, tym razem dotyczy ono dostępności danych ze stacji meteo IMGW.

Treść zgłoszenia 19/2012:

Zwracam się z uprzejmą prośbą o wystąpienie w imieniu pilotów general aviation do odpowiedniej struktury w IMGW o umożliwienie uzyskiwania widzialności i podstawy chmur od pracowników stacji meteo. Tych stacji w Polsce są dziesiątki. Pilot będący w potrzebie wykonania lotu analizuje pogodę z dostępnych i jawnych internetowych źródeł. W okresie jesienno-zimowym warunki pogodowe są różnorodne na długich przelotach i możliwość skorzystania z rzeczywistej informacji na temat aktualnej widzialności i podstawie chmur pozwoliłaby na podjęcie prawidłowej decyzji o wykonaniu lotu. Przekłada się to bezpośrednio na bezpieczeństwo latania, więc nie mogę zrozumieć dlaczego informacje te nie mogą być podawane na prośbę zainteresowanego pilota.

Wielokrotnie zwracałam się telefonicznie - przedstawiając się kto i o co prosi – z pytaniem o podanie tych informacji. Perswazją udawało mi się niekiedy uzyskać te dwie wartości tak istotne w danej chwili.

Nie mogę zrozumieć dlaczego informacje te są tajne, przecież ta służba ma m.in. służyć nam lotnikom.

Źródło: Latajmy Bezpiecznie
comments powered by Disqus

Komentarze

Piszący to zgłoszenie chyba... no powiem wprost z choinki się urwał. Proponuję zadzwonić jak już wspomniano do Biura Prognoz albo na którąś z lotniskowych stacji meteo i podadzą dokładnie to o co się poprosi po trasie. Żadnego problemu nie ma!

Ale to trzeba trochę chcieć a nie zamknąć się w domu przed kompem i żądać żeby wszystkie dane same do nas trafiały.
Wszystkie telefony są na Awiacji.

Wystarczy zadzwonić do biura prognoz osłaniającego obszar z jakąś stacją synoptyczną i tam powiedzą jakie są warunki. Nigdy nikt nie robił mi problemu jak chciałem warunki np. z Leszna albo Częstochowy.

Witam,

dane, o których piszesz są elementem depeszy SYNOP. Są to dane, do których dostęp jest odpłatny. IMGW żadną umową nie zobowiązało się do udostępniania ich za darmo a ich pozyskanie sporo kosztuje.

Odrobina kontaktu z komercyjną rzeczywistością podczas pisania artykułu byłaby pomocna choć oczywiście zgodzę się, że pozytywnie na bezpieczeńswo (szczególnie w GA) wpłynąłby powszechny dostęp do tych informacji. Uważam też, że ograniczanie się w lotnictwie do podstawy chmur i widzialności jest błędem - informacja o sile i kierunku wiatru, porywach i zjawiskach jest niezbędne a temperatura i temperatura punktu rosy też się przydaje.

Potrzebny jest pomysł na to jak kupować te dane aby cena nie była przytłaczająca dla pojedynczego lotnika.

Ja uważam, że dane powinny być dostępne na stronie IMGW razem z pozostałymi produktami na stronie Awiacja za co powinien płacić każdy posiadacz licencji pilota w związku z faktem, iż zgodnie z przepisami tenże posiadacz zobowiązany jest z tych produktów korzystać. Nie powinni płacić za to wszyscy podatnicy ale piloci bo oni te dane wykorzystują.

Dla tych, w których natura Polaka się pewnie odezwie i ta żenująca roszczeniowa postawa pod tytułem 'Państwo powinno zapłacić' dodam, że dzięki włączeniu wszystkich pilotów do tego zagadnienia opłata byłaby niższa a i być może niektórzy mniej rozgarnięci zaczęliby do produktów meteo zaglądać bo przecież 'skoro płacę to muszę skorzystać'.

Płatność mogłaby być pobierana przez ULC co pięć lat w ramach opłaty za wymianę licencji więc koszty obsługi tego funduszu nie byłyby znaczące.

Tylko przedmowca zapomina ze IMGW nie jest instytucja komercyjna tylko panstwowa ktora zyje z podatkow Cos mi sie wydaje ze Panowie dyrektorzy w IMGW o tym ciagle zapominaja

Zresztą polecam sprawdzić http://www.aviationweather.gov/adds/ o ile widzę produkty są dostępne bez dodatkowej opłaty, a USA nie jest chyba miejscem gdzie komercyjna rzeczywistość rzeczywiście istnieje.

Zgoda za AIP w necie też jestem skłonny zapłacić, żeby było "do użytku operacyjnego". Tyle, że na razie tylko portal dla pilota robił ankiety jak opłaty miałyby wyglądać.
Może IMGW mogłoby zrobić płatne aplikacje na tablety, smartfony i udostępniać dane pogodowe w czasie rzeczywistym? W USA to już działa.
Metod jest wiele, ale to naprawdę trzeba chcieć.
Tylko jestem przeciw jakiejś opłacie doliczanej doliczanej do paliwa na przykład. Wiemy już jak to działa w paliwie samochodowym dróg jakoś nie przybywa.

W ogóle latanie samolotem kosztuje ogromne pieniądze, szkolenie, paliwo, opłaty lotniskowe, badania, ubezpieczenia itd. Nie dokładajmy tych kosztów za dużo, bo w końcu latać będą jednostki.