Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lasek: PLL LOT potrzebuje nowoczesnych samolotów

Rok 2024 pod względem przewozowym i finansowym był dla PLL LOT równie dobry jak 2023 r., a nawet lepszy niż zakładał plan spółki – mówił w środę PAP wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Jak dodał, że toczą się rozmowy ws. nowych samolotów dla LOT przeznaczonych na trasy regionalne.

"LOT ma ducha kontynuacji planu rozwojowego" – ocenił pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. "Rok 2023 był rekordowym rokiem jeśli chodzi o zysk LOT. I rok 2024 (...), mogę potwierdzić, że to był równie dobry rok. W stosunku do planów - jest na pewno lepiej. I to jest dobry prognostyk na kolejne lata" – powiedział Lasek.

Zaznaczył, że spodziewa się, iż niedługo linie będą informowały o wynikach przewozowych oraz finansowych.

Polskie Linie Lotnicze LOT w 2023 r. wypracowały ponad 1 mld zł zysku; przychody ze sprzedaży wyniosły 10,121 mld zł. Linia przewiozła w 2023 r. ponad 10 mln pasażerów. W grudniu zeszłego roku LOT informował, że od początku roku do końca listopada 2024 r. spółka przewiozła na pokładach swoich samolotów 9,7 mln pasażerów.

Wiceminister przypomniał, że w ubiegłym tygodniu rada nadzorcza rozstrzygnęła konkurs na prezesa PLL LOT. "Prezes Michał Fijoł dalej dzierży stery tej spółki" – przekazał. 

Fijoł stanął ponownie na czele największego polskiego przewoźnika lotniczego; szefował LOT-owi od połowy czerwca 2023 r. do listopada ubiegłego roku, kiedy to rada nadzorcza odwołała go z tej funkcji. Z LOT-em Fijoł związany jest od 2016 r., gdzie blisko przez siedem lat odpowiadał w zarządzie za sprawy handlowe.

Lasek dodał, że w dalszym ciągu prowadzone jest postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko członka zarządu ds. finansowo-ekonomicznych PLL LOT. Oprócz Fijoła, w zarządzie LOT zasiada Dorota Dmuchowska, jako członek zarządu ds. operacyjnych.

Pytany, kiedy będzie decyzja odnośnie nowych samolotów dla LOT przeznaczonych na trasy regionalne, Lasek odparł, że "rozmowy się toczą, są dość zaawansowane, chyba na jednym z końcowych etapów negocjacyjnych".

"Sam czekam na ich rozstrzygnięcie. Z tego co wiem, to będzie duży skok jakościowy jeśli chodzi o zmiany we flocie regionalnej" – powiedział. Przyznał, że oferowane na rynku nowe samoloty są bardziej ekonomiczne, cichsze. "Z punktu widzenia rozwojowego, ale i z punktu widzenia również uciążliwości lotnictwa dla mieszkańców – to jest ważny przetarg. Chciałbym, żeby ten przetarg bez żadnych już dalszych przeszkód został możliwie szybko sfinalizowany, ogłoszony. PLL LOT potrzebują nowoczesnych samolotów" – podkreślił.

Lasek w grudniu ub.r. mówił, że PLL LOT powinny w pierwszym kwartale 2025 roku wybrać dostawcę nowych samolotów przeznaczonych na trasy regionalne. "Jesteśmy w kontakcie z partnerami którzy składali oferty. Liczymy na to, że jak najszybciej doprowadzimy ten przetarg do finału" – mówił wówczas Lasek dziennikarzom.

W marcu 2024 roku, kiedy nadzór nad PLL LOT sprawowało jeszcze Ministerstwo Aktywów Państwowych, resort informował, że LOT wyślą zapytania ofertowe w sprawie pozyskania 84 samolotów regionalnych. Zaznaczono wtedy, że zapytania zostaną wysłane do Embraera i Airbusa.

27 listopada ub.r., na mocy odpowiedniego rozporządzenia, nadzór właścicielski nad PLL LOT oraz Polską Grupą Lotniczą (PGL) przejęło od MAP Ministerstwo Infrastruktury.

Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie; działają od 1929 r. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Linie mają 15 samolotów szerokokadłubowych Boeing 787 Dreamliner, które obsługują połączenia dalekiego zasięgu. Przewoźnik obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony