Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kongres Europejskiej Unii Szybowcowej

W drugiej połowie lutego br. odbył się w Berlinie coroczny kongres European Gliding Union, której członkiem jest Aeroklub Polski. Sprawozdanie z tego wydarzenia przedstawił Bogdan Kraskiewicz, delegat KS AP.

Sprawozdanie z Kongresu EGU (European Gliding Union)
Berlin 21.-22.02.2015

Delegatem z ramienia Aeroklubu Polskiego był Bogdan Kraśkiewicz

Relacjonowano następujące zagadnienia nad którymi pracuje EGU w czterech grupach tematycznych:

Przestrzeń powietrzna

Niedawno weszły w życie europejskie przepisy Part-SERA (Standardised European Rules of the Air). Kraje członkowskie mają możliwość zastosowania 2 letniego okresu Opt-out.

Niemcy wprowadzili już następujące modyfikacje przestrzeni:
Likwidacja klasy przestrzeni F i utworzenie w to miejsce RMZ - Radio Mandatory Zone (wlot w RMZ następuje po nawiązaniu łączności lub zgłoszeniu przez radio intencji). Obszary zbliżania lotnisk Drewitz oraz Heringsdorf zostały ponownie sklasyfikowane jako przestrzeń E (dotychczas było D) w związku z czym nie wymagają już zgody na wlot od niemieckich kontrolerów radarowych (do czasu opublikowania nowych map lotniczych ta informacja znajduje się tylko w NOTAM).

Niestety nadal panują niejednolite wymagania dot. składania planów lotu na loty trans graniczne, nawet pomiędzy krajami strefy Schengen. Dla przykładu Niemcy i Polska nie wymagają planów lotu na loty VFR z przekroczeniem swoich granic w którąkolwiek stronę. O ile z Niemcy nie wymagają planu lotu aby opuścić Niemcy przez Granice z Francją czy Holandią o tyle np. te dwa kraje tego nadal wymagają. W efekcie nadal należy składać plan lotu. Podobna sytuacja panuje między Polską a Litwą (Polska nie wymaga planu na przecięcie granicy, a Litwa wymaga).

Od dnia 01.01.2018 wejdzie obowiązek posiadania przez wszystkie statki powietrzne radiostacji z odstępem międzykanałowym 8.33 kHz. Kraje członkowskie będą prawdopodobnie miały pewne możliwości stosowania odstępstw dla ruchu w przestrzeni niekontrolowanej i dla pewnych grup statków powietrznych. Dotyczy to głownie państw na obrzeżu UE gdzie ruch jest odpowiednio mniejszy (Skandynawia, Polska).

Wniosek jest jednak taki, iż odstępstwa (o ile zostaną zastosowane) mogą zdać sie na niewiele, gdyż nie będą specjalnie praktyczne. Dla przykładu po 01.01.2018 żaden zarejestrowany w Niemczech (znaki D-) statek powietrzny nie otrzyma przedłużenia ARC jeśli nie będzie wyposażony w radio 8.33, niezależnie od miejsca i przestrzeni jego użytkowania (wynika to z Niemieckich wytycznych dot. zdatności do lotu). Po 01.01.2018 nie będzie również możliwości wlotu do kraju, który wdroży w pełni nowy standard przez statki powietrzne nie wyposażone w radio 8.33 (np. do Niemiec czy Holandii).

Należy w tym miejscu zdecydowanie zalecić przechodzenie przez właścicieli statków powietrznych z radiostacji 25 kHz na 8.33 kHz w ciągu najbliższych 3 lat.

Do roku 2020 należy się spodziewać braku ogólnego obowiązku posiadania transponderów. Przybywająca ilość statków powietrznych z transponderami paradoksalnie prowadzi do wielu problemów. Np. żaden system kontroli radarowej w żadnym kraju nie jest dziś w stanie obsłużyć sygnałów z obecnego ruchu plus z wielkiej części potencjalnie doposażonych szybowców (lub innych statków powietrznych). W Niemczech raportowanych jest już kilkadziesiąt zgłoszeń rocznie o bliskich zbliżeniach szybowców i samolotów komunikacyjnych (gdzie uruchomione zostało ostrzeżenie TCAS) mimo iż każdy z użytkowników znajdował się w przypisanej sobie przestrzeni powietrznej i nie naruszył żadnych przepisów (np. szybowiec w kominie na FL90 w przestrzeni E a samolot na FL100-110 w przestrzeni C).

Prowadzone są prace nad HETA – Harmonised European Transition Altitude – czyli dot. jednolitej wysokości przejściowej w całej Europie.

Zdatność do lotu i obsługa techniczna

Trwają prace nad zmniejszeniem obciążeń nałożonych na szybownictwo. Próba zmiany świadomości Komisji Europejskiej i EASA z przeświadczenia, że tylko organizacje mogą przejmować odpowiedzialność w kierunku takiego, że osoby indywidualne również mogą przejmować odpowiedzialność szczególnie w sportach lotniczych (tzn. nie koniecznie obsługę musi wykonywać certyfikowany zakład tylko np. indywidualny mechanik lotniczy).

Prace nad „likwidacją” wymogu posiadania Form-1 do każdego podzespołu w szybowcu oprócz silnika.

Wprowadzenie licencji Part-66 Light (uproszczone licencjonowanie min. mechaników szybowcowych).

Podsinienie limitu masy dla szybowców ultralekkich i przeniesienie ich do Aneksu II, co miałoby spowodować możliwość użytkowania samolotów ultralekkich (które jednak noszą znamiona szybowca np. Taurus, Apis, Lambada) jako prawdziwe szybowce lub motoszybowce.

Francuski producent szybowców „Centrair” nie sprzedał żadnego szybowca od ponad 15 lat i będzie najprawdopodobniej wycofywał się z szybownictwa. Prawdopodobne jest przekazanie świadectw typu Francuskiej Federacji Szybowcowej. Na dziś dzień Francuski delegat rekomendował przesłanie do Centrair przez właścicieli ich szybowców uaktualnionych danych kontaktowych, by nie zostali pominięci w informowaniu o całym procesie.

Operacje lotnicze

Niedawno weszły w życie przepisy Part-NCO (Non Commercial Operations) oraz Part-SPO (Specialized Operations), które definiują wykonywanie operacji w znakomitej większości general aviation. W działalności niekomercyjnej loty podchodzące pod Part-SPO mogą być wykonywane z zastosowaniem Part-NCO (np. holowanie szybowców, zawody lotnicze, loty zapoznawcze można wykonywać niekomercyjnie bez dodatkowych certyfikacji). Loty zapoznawcze będą mogły być wykonywane niekomercyjnie przez Ośrodki lub kluby po spełnieniu wytycznych nadzorów krajowych, lecz bez wymogu certyfikacji jako przewoźnika (ustalenia z ULC w tym temacie trwają).

Powyższy kształt przepisów jest miedzy innymi efektem działalności EGU w ostatnich 5-6 latach. Ustrzeżono nas przed koniecznością certyfikowania klubów do holowania szybowców, lub organizowania zawodów oraz dano opcję wykonywania lotów zapoznawczych. Bez wkładu EGU tych zapisów w rozporządzeniach UE by nie było!

Szkolenie

Trwają konsultacje nad zmianami (NPA – Notice of Proposed Amendment) do przepisów:
NPA 2014-12 – dot. zmiany rozporządzenia bazowego 216/2008
NPA 2014-28 – dot. zmian w małych organizacjach szkolenia (non-complex ATO)
NPA 2014-29 – dot. zmian w Part-FCL

Komisja Europejska opóźniła wprowadzenie dużej reformy ATO do roku 2018.

EGU stoi na stanowisku, iż szkolenie szybowcowe nie wymaga złożonych struktur certyfikowanych ATO i należy stworzyć możliwość wyprowadzenia takich szkoleń poza ATO (jak to było do dziś w znakomitej większości krajów UE). Propozycje w tej sprawie będą głównym celem tego roku i powinny wpłynąć na kształt regulacji, która ma się pojawić w 2018.

Ze zdziwieniem należy stwierdzić, że na dziś dzień Polska jest jedynym krajem, który w pełni wprowadził przepisy dot. ATO w szybownictwie i od 09.04.2015 wszystkie nasze ośrodki staną się w pełni zgodne z prawem UE. Większość krajów odroczyła do 2018 moment wprowadzenia wymogu ATO w szybownictwie, a niektóre zaczynają dopiero go wprowadzać. Z jednej strony można być zadowolonym, że mamy to już „za sobą”, jeśli jednak przepisy w roku 2018 okażą się bardziej liberalne dla szybownictwa, to ogrom pracy jaką już wykonaliśmy certyfikując nasze ATO pójdzie na marne. Zasługa ta przypisana będzie jednak naszym lokalnym władzom, które nie skorzystały z przedłużenia terminu.

Inne

Sprawozdanie z działań Europe Air Sports złożył Prezydent David Roberts (EGU jest członkiem EAS).

Po raz pierwszy w historii EASA zorganizowała konferencję bezpieczeństwa dla General Aviation. Po raz pierwszy EASA została skonfrontowana z punktem widzenia GA, co otworzyło oczy na wiele zagadnień dotychczas pomijanych patrząc z perspektywy przewozu lotniczego.

Wydaje się, że nastał dobry czas na współpracę EGU z EASA w celu osiągnięcia celów istotnych dla szybownictwa.

Pod koniec 2015 należy się spodziewać wejścia w życie rozporządzenia dot. zgłaszania zdarzeń w lotnictwie.

Sprawy organizacyjne EGU
Zebranie osiągnęło quorum.
Zatwierdzono porządek zebrania.
Zatwierdzono sprawozdanie z Kongresu 2014.
Zatwierdzono raport finansowy Skarbnika (Przeniesiono Konto EGU z Belgii do Francji).
Zatwierdzono składki członkowskie na rok 2015 (stawki bez zmian).
Zatwierdzono budżet na rok 2015.

Wybory:

TO Airspace: Guenter Bertram (DAeC)
2nd Vice President: Maike Mueller (DAeC)
President: Patrick Naegli (BGA)
Zaproponowano by Kongres EGU w 2016 odbył sie w Graz – Austria.
www.egu-info.org

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony