56. Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki w Krakowie
Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki to z całą pewnością najstarsza na świecie impreza sportu samolotowego, której 56 edycja odbędzie się w maju br. Jej początek sięga 1929 r., kiedy to w rok po utworzeniu Akademickiego Aeroklubu Krakowskiego, stowarzyszenie zorganizowało zawody złożone z trzech konkurencji. Nikt wtedy nie spodziewał się, iż skromne plany krakowskiej społeczności stworzą jedne z najpoważniejszych i najbardziej prestiżowych zawodów samolotowych naszego globu, organizowane cyklicznie po dziś dzień.
Aeroklub Krakowski i Komisja Samolotowa Aeroklubu Polskiego zapraszają pilotów do udziału w 56. Locie Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki, który jest zaliczany do Samolotowego Pucharu Polski. Zawody zostaną rozegrane dniach 10-13.05.2018 r. w Aeroklubie Krakowskim na lotnisku w Pobiedniku Wielkim.
Zawody będą rozgrywane według aktualnego Regulaminu Zawodów Samolotowych oraz Regulaminu Zawodów w Lataniu Precyzyjnym wydanym przez FAI General Aviation Commission - edycja 2018.
Trening i zawody są traktowane jako cykl przygotowań pilotów KN do Mistrzostw Świata w Lataniu
Precyzyjnym.
Wcześniej, w dniach 08-10.05.2018r. w Aeroklubie Krakowskim na lotnisku w Pobiedniku Wielkim zostanie przeprowadzony Trening zawodników samolotowej kadry narodowej w lataniu precyzyjnym.
Więcej szczegółowych informacji w pismach organizacyjnych:
• Pismo Organizacyjne Treningu Samolotowej Kadry Narodowej
• Pismo Organizacyjne 56 Lotu Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki
Dodatkowo załączamy Kalendarz imprez samolotowych, jako przypomnienie nadchodzących wydarzeń sportowych.
Kalendarz imprez samolotowych
Następne zawody już w czerwcu, tym razem w formule rajdowej. Przypominamy, iż GAC FAI przywrócili jedną klasę w lataniu rajdowym, uprościli "kreślenie" mapy oraz zwiększyli czas przygotowania na ziemi. Więcej informacji w regulaminie Rally flying - FAI edycja 2018.
Pierwszy Lot Południowo-Zachodniej Polski złożony był z trzech konkurencji. 6 października 1929 roku rozegrano pierwszą konkurencję, stanowiącą przelot na trasie Kraków – Częstochowa – Katowice – Kraków. Regulamin przewidywał największą ilość punktów dla pilota, który najszybciej pokona ową trasę. Druga próba stawiała na osiągi samolotu, zadaniem pilota było osiągnięcie w najkrótszym czasie wysokości 1500 m. Ostatnia konkurencja była lądowaniem w wyznaczonym prostokącie. Awionetki podzielono na trzy klasy w zależności od mocy silnika: do 60KM, do 120KM i do 300KM, a punktację regulaminową zawodów odpowiednio dopasowano do klasy samolotu. Aż 18 lotników reprezentujących Aerokluby: Krakowski, Warszawski i Lwowski, oraz Lubelski Klub Lotniczy stanęło do rywalizacji. Wygrał Franciszek Żwirko na samolocie RWD-2, a drugie miejsce zajął Bernard Skórzewski lecący na brytyjskim Moth’u, oboje reprezentujący Akademicki Aeroklub Warszawski. Na najniższym stopniu podium uplasował się krakowianin Stanisław Działowski na DKD-4.
Całą historię Lotu Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki można przeczytać TUTAJ.
Komentarze