Lotnicza współpraca UE z ICAO
5 maja 2011r. Komisja Europejska formalnie rozpoczęła współpracę z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Na początku będzie ona obejmowała przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa, potem zostanie rozszerzona o inne istotne obszary takie jak przeciwdziałanie zagrożeniom, ochrona środowiska naturalnego czy zarządzanie ruchem lotniczym.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, wraz z sekretarzem stanu Węgier ds. infrastruktury Palem Volnerem, podpisał porozumienie o współpracy stanowiące podwaliny rozszerzonej współpracy z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zapewnia ono podstawy do zwiększenia zaangażowania UE w ICAO.
- Porozumienie to oznacza korzyści dla wszystkich uczestniczących w nim stron. ICAO skorzysta dzięki zwiększonemu dostępowi do zasobów i wiedzy; Europa będzie czerpać z wiedzy ICAO i wzmocni swoje stanowisko na arenie światowej – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport.
Porozumienie to umożliwi Europie aktywne uczestniczenie w pracach przygotowawczych służących ustanowieniu na szczeblu ICAO strategii i norm w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo, ochrona, środowisko naturalne i zarządzanie ruchem lotniczym, oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów dzięki wymianie informacji i koordynacji podejmowanych działań.
Pierwsze działania podjęte w ramach współpracy dotyczyć będą bezpieczeństwa, a następnie pozostałych istotnych obszarów – takich jak ochrona, środowisko naturalne oraz zarządzanie ruchem lotniczym.
Zwiększenie zaangażowania Europy w prace przygotowawcze dotyczące obszaru ochrony usprawni podejmowanie decyzji strategicznych stosownie do potrzeb wszystkich regionów ICAO.
Wpłynie ono także korzystnie na rozwój europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w ramach programu modernizacji kontroli ruchu lotniczego w Europie. Celem tego programu jest opracowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji zdolnego do zapewnienia bezpieczeństwa i płynności transportu lotniczego na całym świecie przez najbliższych 30 lat.
Konieczne będzie jednakże ustanowienie światowych norm technicznych, tak aby rozwijane w przyszłości systemy mogły ze sobą faktycznie współpracować. W ostatniej rezolucji zgromadzenia ogólnego ICAO dotyczącej lotnictwa międzynarodowego i zmiany klimatu ustanowiono szeroko zakrojony program dalszych prac. Dzięki nowemu porozumieniu wkład Europy w te prace będzie większy.
W ceremonii podpisania porozumienia uczestniczył także sekretarz generalny ICAO Raymond Benjamin. Przewodniczący ICAO Roberto Kobeh podpisał porozumienie już 28 kwietnia.
Komentarze