Pierwszy Dreamliner KLM przyleciał na Schiphol
Flota KLM powiększyła się właśnie o pierwszy samolot Boeing 787 Dreamliner. Na lotnisku Amsterdam-Schiphol nastąpiło jego oficjalne przyjęcie i już wkrótce zacznie on obsługiwać trasy do Abu Dhabi, Bahrajnu, Dubaju i Rio de Janeiro. Na przestrzeni kolejnych miesięcy do eksploatacji wejdą kolejne Boeingi 787, w sumie KLM zamówił 21 tego typu maszyn. Partner KLM – linia Air France również zamówiła Dreamlinery o identycznej specyfikacji, aby w ramach wspólnego zamówienia spółki korzystać ze wspólnej obsługi technicznej, warunków finansowania itp. Nowoczesne, ciche maszyny będą zużywały mniej paliwa i zapewnią podróżnym bardzo wysoki komfort. Zostaną one dodatkowo wyposażone m.in. w nowoczesne fotele, łączność WiFi oraz rozbudowany system rozrywki pokładowej.
„Słonecznik” wizytówką nowoczesnej floty KLM
Na pokładzie nowego Boeinga 787 Dreamliner, który będzie nosił nazwę „Słonecznik”, znajduje się 30 foteli World Business Class (Klasa Biznes KLM), 48 miejsc w Economy Comfort (część kabiny pośredniej pomiędzy Klasą Biznes a Ekonomiczną) oraz 216 w Klasie Ekonomicznej – w sumie 294 foteli. Samolot ma zasięg ponad 15 000 km, a jego maksymalna prędkość to 920 km/h.
Każdy z podróżnych niezależnie od klasy przelotu będzie mieć dostęp do gniazdka elektrycznego, a dzięki konfiguracji 1-2-1 wszystkie fotele w World Business Class mają bezpośredni dostęp do przejścia. Natomiast w Economy Comfort i Klasie Ekonomicznej fotele ustawione są w konfiguracji 3-3-3.
Wygodne podróże biznesowe
Wśród najważniejszych cech wyposażenia Dreamlinera KLM są nowoczesne fotele w World Business Class (Klasa Biznes KLM) rozkładane do poziomu całkowicie płaskiego łóżka. Klasę Biznes charakteryzują cieplejsze kolory – z różnymi odcieniami każdego fotela i bardzo pojemne schowki na bagaż podręczny. W ten sposób zapewniono pasażerom więcej prywatnej przestrzeni. Przytulne wnętrze projektu Helli Jongerius ozdabiają duże, miękkie poduszki i nowe, luksusowe koce. Każdy fotel został wyposażony w 16-calowy monitor. Ponadto opcja podwójnego ekranu, umożliwiająca podróżnemu granie lub czatowanie w czasie oglądania filmu. Warto również wspomnieć, że wszystkie dania serwowane w World Business Class są komponowane przez słynnych holenderskich szefów kuchni. Dodajmy, że w tej części samolotu znajdują się także piece parowe i ekspres do kawy.
Wszystkie Boeingi 787 będą wyposażone w Wi-Fi na pokładzie. KLM postawił na łączność satelitarną, która obecnie oferuje najwyższą jakość połącznia. Podróżni mogą korzystać podczas lotu z internetu, poczty elektronicznej i innych serwisów z wykorzystaniem laptopów, tabletów i telefonów komórkowych. Ułatwieniem jest także portal intranetowy, oferujący dostęp do wszelkiego rodzaju przydatnych informacji i funkcji.
Klasa Ekonomiczna o podwyższonym standardzie
Fotele w Kasie Ekonomicznej oferują pasażerom wysoki komfort, a ich oparcie odchyla się o dodatkowe 40 procent. System rozrywki pokładowej został rozbudowany i wyposażony w 11-calowy monitor, intuicyjny ekran dotykowy HD, interaktywne mapy 3D i komunikator Seat Chat – umożliwiający pogawędki między pasażerami na pokładzie. Najnowszy system rozrywki pokładowej KLM oferuje ponad 200 filmów i 200 programów telewizyjnych w 12 językach.
Pasażerów ucieszy także fakt, że okna Dreamlinera KLM są o 30 proc. większe niż w innych samolotach – co oznacza, że nawet podróżni w środkowych rzędach będą mieć dobry widok. Natomiast dzięki wyższemu ciśnieniu w kabinie i kojącemu oświetleniu LED pasażerowie mają lepsze samopoczucie podczas lotu i docierają na miejsce w dobrej formie.
Ekologiczne podróżowanie
Nowoczesne silniki GEnx-1B, wykorzystanie lżejszych materiałów, bardziej wydajne systemy i najnowsza aerodynamika przyczyniają się do znacznej poprawy wydajności samolotu. Dreamliner spala aż do 30 proc. mniej paliwa w porównaniu z maszynami o porównywalnych rozmiarach. Boeing 787 pozwala także znacznie zredukować emisję spalin. Do roku 2020 linia KLM chce zmniejszyć emisję CO2 o co najmniej 20 proc. w porównaniu z rokiem 2011. Nowy Dreamliner KLM jest też dużo cichszy w czasie startu i lądownia a dźwięk, który wydaje można porównać do hałasu generowanego przez duże natężenie ruchu samochodowego.
Warto również dodać, że we wszystkich samolotach KLM standardem są wykładziny wykonane ze zużytych strojów stewardess oraz segregacja odpadów w czasie lotu. Ponadto na pokładzie Dreamlinera KLM wykorzystuje się lżejsze materiały, w tym fotele, wózki, koce, a nawet termosy na kawę i herbatę.
Proces produkcji Boeinga 787 generuje mniej odpadów, wykorzystywana jest mniejsza ilość materiałów niebezpiecznych, a te z których zbudowana jest maszyna w dużej mierze nadają się do przetworzenia po zakończeniu okresu eksploatacji. Chociaż najnowszy Dreamliner KLM nie przejdzie na emeryturę wcześniej niż za 30-40 lat, ważne decyzje w zakresie ochrony środowiska podjęto już na etapie produkcji.
Komentarze