Pół roku bazy technicznej LineTech w Pyrzowicach
Minęło już ponad pół roku od otwarcia nowego hangaru technicznego w Katowice Airport. Ten najnowocześniejszy w Polsce obiekt został oddany do użytku w lipcu 2012 roku. Ma kubaturę 106 350 m3 i powierzchnię użytkową 7 912 m kw., powstał w ciągu 60 tygodni. Jego budowa pochłonęła 22,5 mln złotych netto. Jednocześnie mogą być w nim serwisowane dwa samoloty do kodu D, np. Boeing 757 lub cztery kodu C np. Airbus A320/Boeing 737. Budowa nowego obiektu do serwisu statków powietrznych przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA była strzałem w dziesiątkę. Obiekt dzierżawi od spółki zarządzającej pyrzowickim lotniskiem firma Linetech Aircraft Maintenance, która dynamicznie rozwija w nim swoją działalność.
W okresie pół roku funkcjonowaniai na nowym obiekcie LineTech otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniających do przeprowadzania w nim najszerszych pod względem zakresu realizowanych prac przeglądów technicznych w Polsce. (…)
Inaczej niż w branży motoryzacyjnej, ze względu na skomplikowaną konstrukcję statku powietrznego w porównaniu z samochodem i oczywiście bezpieczeństwo, które jest priorytetem w lotnictwie, serwis techniczny statków powietrznych jest podzielony na różnego rodzaju przeglądy o różnym stopniu komplikacji. (…) Przeglądy dzielimy na obsługę liniową i bazową.
Obsługa liniowa to po pierwsze Pre Departure Check (PDC) – inspekcja techniczna samolotu, która obejmuje sprawdzenie podstawowych systemów statku powietrznego, kontrolę stanu ogumienia, ilości płynów eksploatacyjnych, powierzchni skrzydeł i kadłuba oraz sprawdzenie wizualne silników.
Po drugie Weekly Check (WY) – przegląd techniczny samolotu wykonywany, co 7 dni kalendarzowych. Polega na inspekcji i przetestowaniu systemów i podzespołów samolotu. Obejmuje uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, przegląd kabiny pasażerskiej i kabiny załogi, sprawdzenie stanu podwozia i silników oraz inne czynności zalecone przez operatora lub producenta.
Ostatnim rodzajem obsługi liniowej jest przegląd typu „A” (A-check) jest on wykonywany, co 350 lub 600 godzin lotnych w zależności od wersji statku powietrznego. Obejmuje szczegółowe sprawdzenie kadłuba, silnika, powierzchni sterowych, podwozia, skrzydeł, kabiny pasażerskiej. (…)
Artykuł w całości jest dostępny tutaj.
Fot. Katowice Airport
Komentarze