KAMA-eko rozpocznie niebawem sprzedaż samolotów CA 7H, CA 9 oraz CA 11
W marcu 2009 roku w Finlandii wykonano oblot pierwszego w Europie samolotu CA 8 w wersji desantowej. Samolot zabiera 6 - 8 skoczków, osiąga prędkość wznoszenia ponad 900m/minutę i napędzany jest popularnym silnikiem Walter 601, znanym z Turboleta czy Orlika. Samolot został zbudowany przez grupę skandynawskich pilotów i mechaników.
Samoloty z rodziny Comp Air w wersjach 7, 8 i 10 zostały skonstruowane zostały przez Amerykanów, na potrzeby działań w trudnych warunkach klimatycznych. Kompozytowa konstrukcja, została wykonana ze specjalnych lamiantów na bazie żywic wyniloestrowych, odpornych na trudy eksploatacji rosyjskiej zimy i pustynnego klimatu. Na Świecie lata obecnie ok. 200 maszyn tego typu, najwięcej w USA, Ameryce Południowej, Rosji,Gruzji i w Iraku. Samoloty są również eksploatowane przez siły zbrojne kilku państw. Składane w Brazylii noszą nazwę „Skaybull” .
W Polsce, samoloty serii CA napędzane silnikami turbinowymi WALTER, budowane są przez zakład lotniczy Grupy KAMA-eko S.A. Polskie wersje noszą oznaczenia KAMA Turbo CA 7, CA 8, CA8S (wersja desantowa) i CA 10. Wersje CA7H i CA8H są wyposażane w silniki turbinowe TPE Honeywell. Samoloty z silnikiem TPE, posiadają dłuższy resurs (5000 godzin) i mniejsze od Waltrera (ok 30l/h) zużycie paliwa na poziomie 80l/h. CA7H i CA 8H mogą uzyskać zasięg prawie 3000km przy prędkości przelotowej ponad 350km/h .
W 2008 roku, amerykański partner firmy KAMA, skonstruował i oblatał samoloty CA 9
i CA 12. Równolegle ruszyły prace przygotowawcze do uruchomienia produkcji samolotów w Polsce. Obecnie KAMA z Katowic, realizuje zamówienia na samolot CA 9 z oznaczeniem KAMA Turbo CA 9H, będącego rozwinięciem koncepcji samolotu CA8 SS52. Różnice polegają na zastosowaniu bardziej opływowych kształtów w układzie bezzastarzłowego górnopłata ze stałym podwoziem. Samolot osiąga maksymalny zasięg 4000km, prędkośćprzelotową 480km/h i maksymalne wznoszenie 1200m/minutę. CA 12 to rozwiniecie konstrukcji CA 9 tym razem w układzie dolnopłat z chowanym podwoziem.
CA9 i CA12 to wygodne z WC, barkiem, systemami audio-video, samoloty dyspozycyjne. Będą sprzedawane i serwisowane w Polsce i na terenie UE przez Grupę KAMA-eko.
Grupa KAMA-eko wdraża obecnie system PART 21 i uruchamia ośrodek szkolenia. Najbliższe plany, to ośmiosobowa amfibia o zasiegu 4000km, prędkości przelotowej ponad 350km/h zdolnej do operowania przy fali do 1.2m, oparta na bazie układu nośnego CA 9.
Więcej informacji na stronie producenta: http://www.kamaeko.com.pl
Adam Kloska
Grupa KAMA-eko S.A
40-271 Katowice
ul. Lotnisko 1
Samoloty z rodziny Comp Air w wersjach 7, 8 i 10 zostały skonstruowane zostały przez Amerykanów, na potrzeby działań w trudnych warunkach klimatycznych. Kompozytowa konstrukcja, została wykonana ze specjalnych lamiantów na bazie żywic wyniloestrowych, odpornych na trudy eksploatacji rosyjskiej zimy i pustynnego klimatu. Na Świecie lata obecnie ok. 200 maszyn tego typu, najwięcej w USA, Ameryce Południowej, Rosji,Gruzji i w Iraku. Samoloty są również eksploatowane przez siły zbrojne kilku państw. Składane w Brazylii noszą nazwę „Skaybull” .
W Polsce, samoloty serii CA napędzane silnikami turbinowymi WALTER, budowane są przez zakład lotniczy Grupy KAMA-eko S.A. Polskie wersje noszą oznaczenia KAMA Turbo CA 7, CA 8, CA8S (wersja desantowa) i CA 10. Wersje CA7H i CA8H są wyposażane w silniki turbinowe TPE Honeywell. Samoloty z silnikiem TPE, posiadają dłuższy resurs (5000 godzin) i mniejsze od Waltrera (ok 30l/h) zużycie paliwa na poziomie 80l/h. CA7H i CA 8H mogą uzyskać zasięg prawie 3000km przy prędkości przelotowej ponad 350km/h .
W 2008 roku, amerykański partner firmy KAMA, skonstruował i oblatał samoloty CA 9
i CA 12. Równolegle ruszyły prace przygotowawcze do uruchomienia produkcji samolotów w Polsce. Obecnie KAMA z Katowic, realizuje zamówienia na samolot CA 9 z oznaczeniem KAMA Turbo CA 9H, będącego rozwinięciem koncepcji samolotu CA8 SS52. Różnice polegają na zastosowaniu bardziej opływowych kształtów w układzie bezzastarzłowego górnopłata ze stałym podwoziem. Samolot osiąga maksymalny zasięg 4000km, prędkośćprzelotową 480km/h i maksymalne wznoszenie 1200m/minutę. CA 12 to rozwiniecie konstrukcji CA 9 tym razem w układzie dolnopłat z chowanym podwoziem.
CA9 i CA12 to wygodne z WC, barkiem, systemami audio-video, samoloty dyspozycyjne. Będą sprzedawane i serwisowane w Polsce i na terenie UE przez Grupę KAMA-eko.
Grupa KAMA-eko wdraża obecnie system PART 21 i uruchamia ośrodek szkolenia. Najbliższe plany, to ośmiosobowa amfibia o zasiegu 4000km, prędkości przelotowej ponad 350km/h zdolnej do operowania przy fali do 1.2m, oparta na bazie układu nośnego CA 9.
Więcej informacji na stronie producenta: http://www.kamaeko.com.pl
Adam Kloska
Grupa KAMA-eko S.A
40-271 Katowice
ul. Lotnisko 1
Źródło artykułu
Komentarze