Przejdź do treści
Źródło artykułu

Styczniowo-lutowy numer Just Fly Magazine nareszcie wystartował

Drodzy Czytelnicy - wracamy z dalekiej podróży. Miło nam, po tak długiej przerwie, zakomunikować, że z końcem lutego magazyn Just Fly Magazine wraca na półki salonów Empik i został już rozesłany do prenumeratorów.

Oprócz przerwy, którą wypróbowaliśmy Waszą cierpliwość, w zasadzie nic się nie zmieniło - w najnowszym numerze, jak dawniej, mamy dla Was solidną dawkę lotniczej wiedzy, artykuły poradnikowe, opisy konstrukcji i najlepsze na rynku skrzydlate felietony.

Przy okazji też uspokajamy - kolejne numery będą ukazywać się częściej i zdecydowanie regularniej, a za ostatnie "turbulencje" raz jeszcze najmocniej przepraszamy. Miłej lektury!

Redakcja Just Fly Magazine

W aktualnym planie lotu między innymi:

PASOWANIE NA PILOTA - EGZAMIN PRAKTYCZNY PPL W PRAKTYCE
Zaczynając szkolenie do licencji turystycznej zdawałem sobie podświadomie sprawę , że w przyszłości trzeba będzie przystąpić do egzaminu państwowego organizowanego przez ULC. Na szczęście okazał się on dużo mniej stresujący niż myślałem. Nie stresujcie się więc na wyrost i posłuchajcie jak wyglądała moja przygoda z egzaminem.

CPL - CEL PILOT LINIOWY
Lotnicy to ludzie żądni wiedzy – zwykle gdy ktoś złapał bakcyla awiacji to piął się żmudnie i bez względu na koszty po szczeblach kolejnych etapów. Do niedawna ten godny podziwu zapał w doskonaleniu własnych umiejętności przynosił większości z nich jedynie satysfakcję. Wstąpienie w szeregi osób żyjących z latania było bowiem tak trudne jak wejście prawnika świeżo po studiach do palestry oraz niemal tak samo „dziedziczne”. Na szczęście czasy się zmieniły. Jak zatem zostać zawodowcem w swoim fachu?

ENGLISH IS SPOKEN HERE - CZYLI JAK ZDAĆ ICAO LEVEL 4?
Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo Lotnicze z 30 czerwca 2011, Urząd Lotnictwa Cywilnego od nowego roku wprowadził zmiany w dotychczasowych opłatach. Jedną z nowości jest płatny egzamin z języka angielskiego. Zaliczenie testu przynajmniej na poziom 4 (operacyjny) jest niezbędne do wykonywania lotów w międzynarodowej przestrzeni powietrznej i rozpoczęcia szkolenia IR. Warto przygotować się do egzaminu i zdać go już za pierwszym razem. Każde podejście to wydatek 300 złotych!

15 DOBRYCH RAD PORUSZANIA SIĘ PO LOTNISKU
Swego czasu nawet super doświadczonemu pilotowi wyścigów Red Bulla, Kirby Chamblissowi, zdarzyło się kołować na tyle niechlujnie, że w efekcie ratując się hamowaniem zniszczył śmigło swojego Edga omal nie kapotując przed przeszkodą. Być może miał trudniej, siedząc za sterami samolotu z tylnym kółkiem, ale nawet widząc więcej do przodu w Cessnie czy Piperze oczy i tak trzeba mieć dookoła głowy. Oto kilka dobrych porad dla „kołujących bezpiecznie”.

PROFESJONALNY SERWIS LOTNICZY
Od lat działają na polskim rynku świadcząc kompleksową obsługę wyposażenia lotniczego. Weryfikacja, sprawdzenie, naprawy i remonty urządzeń radionawigacyjnych to specjalność Navcom Systems s.c. Ale to nie koniec - firma ze Świdnika jest w stanie przeprowadzić obsługę statku powietrznego w dowolnym miejscu i czasie bezpośrednio u użytkownika.Zapewnia to RBO – Ruchoma Baza Obsługowa, czyli mobilne laboratorium, dzięki któremu klient oszczędza czas i resurs. Zaletą tego rozwiązania jest to, że Navcom Systems działa u zleceniodawcy, więc prace mogą być wykonywane kompleksowo bez potrzeby wysyłki podzespołów do sprawdzania w innych laboratoriach.

TAA - TECHNOLOGIA ABSOLUTNIE AWANSUJĄCA
W Stanach Zjednoczonych samoloty oparte na nowych standardach awioniki mają już swoją nazwę. Technologically Advanced Aircraft (TAA) to maszyny wyposażone w nowoczesną awionikę opartą na komputerowych platformach analizy danych z bazami pomocy nawigacyjnych, systemami ostrzegania i informacji o ruchu, warunkach pogodowych, podziale przestrzeni powietrznej itd. Pytanie brzmi – czy pilot w pojedynkę ma szansę to wszystko ogarnąć?

PC-12 DO KUPIENIA W POLSCE
Mało jest tak dużych jednosilnikowych samolotów „na śmigle” napędzanych turbiną, jak Pilatus PC-12. Jeśli stanie przy nim dwumetrowy koszykarz, piastę śmigła będzie miał na wysokości szyi. Samolot jest niemal dwukrotnie większy niż odrzutowy Eclipse 500, wymiarami przypomina bardziej Cessnę Citation Bravo. W Polsce taki samolot można sobie już kupić bezpośrednio u polskiego dealera. Przyjrzyjmy mu się zatem bliżej.

AUXILIUM AB ALTO - POMOC Z GÓRY
Znam wiele konstrukcji, które mimo świetnych zapowiedzi, niczym pełnotłuste i dobrze nastawione mleko zważyły się lub nie zsiadły. Zastanawiam się dlaczego. Myślę, że przyczyną są błędy techniczne projektu i niezdolność do prawidłowej samokrytyki konstrukcji. To wymaga wysiłku. Z takimi problemami borykali się konstruktorzy z Direct Fly, którym ostatecznie udało się rozwiązać wszelkie trudności przy konstruowaniu ALTO.

POD KOREK - CZYLI CO MUSISZ WIEDZIEĆ O TANKOWANIU
Szczególnie zimą rozmowy o paliwie i ich jakości zajmują więcej czasu niż samo latanie, gdy na zewnątrz albo piekielnie zimno, albo zbyt pochmurno i wietrznie. Ale o ile o jakość paliwa musi dbać nasz dystrybutor na lotnisku, o tyle o samą „jakość” tankowania powinniśmy dbać również my – piloci. Oto kilka dobrych rad AOPA Air Safety Institute.

SILNIKI LOTNICZE W EKSTREMALNIE NISKICH TEMPERATURACH
Zastanawiamy się jak wielu z Was ma już dość tych okropnych mrozów. Być może gdy czytacie te słowa, jest już nieco cieplej, w każdym razie styczniowo-lutowy maraton minusowego szaleństwa zmusił nas do zgłoszenia się o kilka fachowych porad do instruktora Radka Wyrzykowskiego, który omówił dla nas problem lotniczych silników na mrozie.

LEGALNA ŚCIĄGA - JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ?
Wydaje ci się, że każdą procedurę „odbębnisz” z głowy? Nic bardziej mylnego. Posiadanie podręcznej checklisty na pokładzie i jej dokładne czytanie za każdym razem powinno być świętym obowiązkiem każdego szanującego się pilota, niezależnie od wieku i doświadczenia. Przypomnij sobie dlaczego.

LOTNICTWO WINNE OCIEPLENIA?!
Ogólnoświatowy wzrost gospodarczy oraz rosnąca popularność tanich linii lotniczych pociągnęły znaczny rozwój transportu lotniczego. W ciągu ostatnich 45 lat liczba przewozów pasażerskich wzrastała średnio o 9 proc. rocznie (2,4 raza szybciej niż średni wzrost produktu krajowego brutto w tym okresie). Szacuje się, że do roku 2020 liczba samolotów się podwoi. Niestety, tak intensywny wzrost ma swoje złe strony, gdyż niekorzystnie oddziaływuje na klimat.

MIMO KRYZYSU W STANACH CIĄGLE TANIO
Amerykański kierunek szkolenia lotniczego jest wśród Polaków dobrze znany, ale kolejni chętni do PPL-ki i dalszych uprawnień przed wyjazdem za ocean wiedzą tak naprawdę tylko tyle, że będzie taniej. Więcej szczegółów zdradza nasz dobry przyjaciel, Radek Wyrzykowski, polski instruktor szkolący za wielką wodą, posiadacz honorowego tytułu Master CFI przyznawanego najlepszym instruktorom w USA.

ROZSADZA MNIE MOC - BMW X3
Opisywany niedawno na naszych łamach Infiniti FX z trzylitrowym silnikiem diesla otrzymał w naszej „lotniczej” ocenie cztery gwiazdki na pięć możliwych. Przy fenomenalnej sylwetce, świetnym wyposażeniu i masie gadżetów zabrakło jednego - mocy. Nie bez powodu zagailiśmy wtedy, że choć na papierze jednostka napędowa Infiniti jest tak samo potężna jak w niemieckich SUV-ach BMW, to w rzeczywistości daleko im do ideału osiągów naszych zachodnich sąsiadów.

FELIETONY:
Krzysztof Niewiadomski o tym dlaczego i jak bardzo trzeba uważać na oblodzenie nie tylko w pochmurne dni.
Cichociemny o smugach chemicznych, smugach kondensacyjnych, teoriach spiskowych i ociepleniu klimatu.
Michał J. Zazula i otwarte pytanie o wysokość opłat na nowych polskich lotniskach.
Maciej Smólski - i ostatnia część lotniczych wspomnień z dalekiej Azji.

A do tego newsy z kraju i ze świata, wieści z linii lotniczych, najbogatszy lotniczy lifestyle i briefing, czyli comiesięczna informacja o zmianach w polskiej przestrzeni powietrznej i na rodzimych lotniskach.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony