Przejdź do treści
JustFly Magazine 5/2010
Źródło artykułu

Najnowszy numer miesięcznika Just Fly Magazine

Najnowszy numer miesięcznika Just Fly Magazine od 10 września w salonach prasowych Empik. Tym razem w planie lotu:

BELL 429 - POŻĄDANY
Mało kto potrzebuje wzbić się luksusowym śmigłowcem na wysokość 20 tysięcy stóp, ale wiedząc, że nasz wiropłat ma takie możliwości, można poczuć się pewniej w jego wnętrzu. Bell 429, najmłodsze dziecko amerykańskiej wytwórni Bella, ma w zanadrzu znacznie więcej niezwykłych osiągów.

BIAŁY PTAK - MP02 CZAJKA
Światowi producenci samolotów ultralekkich powinni mieć się na baczności. W Krośnie powstał bowiem samolot, który zachwyca już na pierwszy rzut oka, a na tym się dopiero zaczyna. Jego idee konstrukcyjne są szczytem technologicznych rozwiązań w tej klasie samolotów, a osiągi... to już nie XXI, ale XXII wiek.

ZLIN 143LSi - SAMOLOT Z DUSZĄ
W czwartkowe, sierpniowe popołudnie kontroler FIS Warszawa usłyszał w okolicach godziny 17-stej czasu lokalnego słowa: „Warszawa Info, Sierra Papa Romeo Echo Delta, wykonuję na Zlinie 143, po starcie w okolicach Grójca z zamiarem „pokręcenia” się po okolicy…” Tak zaczęła się nasza redakcyjna, powietrzna wędrówka, której celem było zbadanie zalet i wad odmłodzonego, czteromiejscowego Zlina z czeskiej wytwórni.

DOBRE PROGNOZY DLA RYNKU
Światowy rynek produkcji samolotów lotnictwa ogólnego już nie tylko zapowiada, że będzie lepiej. Po raz pierwszy od 2008 zanotował minimalny wzrost przychodów z tytułu sprzedaży samolotów segmentu GA. Wprawdzie tendencja sprzedanych egzemplarzy jest ciągle na minusie, ale gdy zamkniemy ostatnich kilka lat w jedną statystykę dojdziemy do wniosku, że zaczynamy wreszcie odbijać od dna. GAMA publikuje długo wyczekiwane dane rynkowe za pierwsze półrocze tego roku, a my dokładnie je analizujemy.

NOWE SAMOLOTY DLA OKL
Ośrodek Kształcenia Lotniczego działający przy Politechnice Rzeszowskie kończy realizację przetargu na zakup siedmiu samolotów do szkolenia lotniczego, w tym 5 jednosilnikowych maszyn Liberty XL2 oraz 2 potężnych, dwusilnikowych Piper Seneca V. Tak duży przetarg (ok. 11 mln złotych) w naszym kraju był na tyle dużym zaskoczeniem dla producentów samolotów na świecie, że wystartował w nim tylko jeden dealer – firma J.B. Investment, polski przedstawiciel zarówno Pipera oraz Liberty Aerospace. Krzysztof Niewiadomski rozmawia z jej właścicielem, Janem Borowskim.

LASZOWANIE NA KATANIE
Słowo laszowanie pochodzi od francuskiego „lacher”, czyli „puścić”. W lotnictwie ma kilka znaczeń, ale najczęściej odnosi się do procesu przeszkolenia i egzaminowania pilota przed dopuszczeniem go do lotów na nowym typie samolotu. W wielu ośrodkach szkolenia wciąż podchodzi się do laszowania z pietyzmem, tymczasem, zgodnie z prawem lotniczym (a konkretnie JAR FCL-1) laszowanie… nie istnieje. Ale przepisy przepisami, a rzeczywistość swoje wie. Szczegóły zna Michał J. Zazula.

PALCEM PO MAPIE
Kiedy w trakcie szkolenia instruktor zaprosi was na pierwszą trasę, wcześniej będziecie musieli wypełnić zlecenie na lot, zdecydować którędy lecieć i dlaczego, a w końcu nanieść wszystko na mapę nawigacyjną. W tym poradniku opisujemy jak zrobić to poprawnie i czytelnie.

NIEBO PUSTE TYLKO Z POZORU
Miesiąc temu obszernie wyjaśniliśmy najlepsze metody wzrokowego skanowania przestrzeni w celu unikania kolizji powietrznych (Mid-air Collisions – MAC). Opisaliśmy sposoby wypatrywania ruchu, dostosowywania oczu do panujących warunków i dane statystyczne obnażające powody występowania kolizji powietrznych lub przesłanek do nich. Tym razem przypatrujemy się dokładnie dobrym praktykom obserwacyjnym z podziałem na poszczególne fazy lotu.

Z WIDOCZNOŚCIĄ CZYLI JAK?
W poprzednim numerze w dziale „teoria” opisaliśmy dokładnie defincję kontrolowanych przestrzeni powietrznych A, B, C, D i E. Reszta, czyli F oraz G to przestrzenie niekontrolowane. Przyjrzymy się głównie tej ostatniej, z racji jej obowiązywania na terenie naszego kraju, a także rozpatrzymy co wolno w przestrzeni G pilotom z uprawnieniami do lotów z widocznością.

AIR-SHOW PO WĘGIERSKU
Polak - Węgier dwa bratanki i do bitki i do szklanki. Tyle stare porzekadło. Ale co właściwie Węgry mają do zaoferowania? O walorach węgierskiego tokaju nikogo przekonywać nie trzeba, piękno Cesarskiego Budapesztu również na każdym zrobi wrażenie. A jak się na Węgrzech robi pokazy lotnicze Z godnym pozazdroszczenia rozmachem. I choć rządzi tam lotnictwo wojskowe, to przecież też lotnictwo, a skoro o bratankach mowa, warto wiedzieć czym i jak latają koledzy w mundurach.

DETALICZNY FOTOPORADNIK
Lotnictwo wygląda pięknie na planach ogólnych, w końcu to ujmowanie magii unoszenia się nad ziemią w pełnej krasie. Ale czasem warto też pokazać detale, dla przyjrzenia się szczegółowości naszej pasji. Jak zrobić to dobrze?

A do tego dokładamy jeszcze:

GÓRĄ CZY DOŁEM - dylemat polskiego podróżnika lotniczego
CO TO JEST TRYB PILNY? - adwokaci analizują działania Urzędu Lotnictwa Cywilnego
VAMPIRE DLA KAŻDEGO - świetny ultralajt otwiera swoje podwoje przed polskimi klientami
MIELEC MA SIĘ DOSKONALE - śmigłowce, samoloty i poszukiwani piloci - sprawdź, czy się załapiesz
i znacznie, znacznie więcej...

W Just Fly Magazine spora dawka felietonów:
Krzysztof Niewiadomski - o nadziei wobec Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Cichociemny - wściekły na słabą moc poczciwych Czesiek
Maciej Smólski - czyli Polak, który lubi latać
Michał Zazula - o tym dlaczego polskie lotniska są objęte klauzulą "top secret"

A do tego briefing, czyli najważniejsze lotnicze zmiany z AIP i aktualności ze świata. Szukaj nas w EMPIK-ach od 10 września.

Pozdrawiamy
Redakcja JustFly24.pl


Obejrzyj filmik promocyjny najnowszego numeru:

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony