Przejdź do treści
Just Fly Magazine nr 12
Źródło artykułu

Kwietniowy Just Fly Magazine już w sprzedaży

Dwunasty, kwietniowy numer miesięcznika Just Fly Magazine już do kupienia. 
W najnowszym wydaniu między innymi:

SMUKŁA TURBINA KESTRELA
Kiedy firma Farnborough chciała po raz pierwszy pokazać swojego Kesterla ówczesnemu prezesowi Cirrus Aircraft Alanowi Klapmeierowi, wymigał się ze spotkania. „Nie pamiętam tego dnia, wiem tylko, że nie było mnie wtedy w głównej kwaterze Cirrusa w Duluth. Ale nawet, gdybym był, nic by to nie zmieniło, bo w tym okresie nie byłem zainteresowany jednosilnikowym samolotem turbośmigłowym” - wspomina Klapmeier. A dziś? Dziś lotniczy wizjoner "śpiewa" już zupełnie inaczej.

460 KM/H ŚMIGŁOWCEM
Konstruktorzy śmigłowców przez lata prześcigali się w kategorii „najszybszy wiropłat świata”. Wciskali w swoje maszyny potężne silniki, montowali podwójne wirniki, lecz ciągle czegoś brakowało. W końcu amerykańska wytwórnia Sikorsky wpadła na pomysł, by dwa współosiowe wirniki doprawić pchającym śmigłem. Wynik to ten dziwaczny, ale piekielnie szybki śmigłowiec X2, aktualny rekordzista prędkości.

JABIRU J430 - PRAWIE JAK CESSNA 172
Żabiru (czy jak chcą niektórzy autorzy: jabiru) to ptak brodzący, spotykany w obu Amerykach, w Afryce i Australii. Jest kuzynem naszego bociana, z jedną różnicą: żabiru jest nieco większy, rozpiętość jego skrzydeł może sięgnąć niemal trzech metrów. Jabiru J430 również pochodzi z Australii...

SKYLEADER 500
Pomarańczowa rewolucja na Ukrainie to już historia. Ale w powietrzu kolor pomarańczowy nadal promuje „nowe czasy”, których przedstawicielem - a jakże - w pomarańczowym kolorze,jest ultralekki Skyleader 500. Tego uroczego dolnopłata oblatał nasz ultralekki pilot Alojzy Pilich.

AIRBUS A380 W WARSZAWIE
Wiele osób narzeka, że Airbus A380, największy pasażerski samolot świata, wcale nie robi ogromnego wrażenia. Ląduje jak baletnica, jest niesłychanie cichy, i choć wyglądał na warszawskim lotnisku jak słoń w składzie porcelany (a dokładniej porcelanowych Embraerów i Boeingów), jego specyficzne proporcje utrudniają wypowiedzenie słów „prawdziwy gigant”. Ale nawet jeśli i Ty tak uważasz, spójrz na jego parametry, a szybko zmienisz zdanie.

PODRÓŻE - ZIMĄ NA MAZURY
Był koniec lutego. Zima nie dała mi „popalić”, bo kiedy tylko zdarzały się nieliczne warunki lotne, „sytuacja ruchowa” w pracy uziemiała i nie dane mi było się „przewietrzyć”. Efektem tego stało się delirium odstawieńcze, które, potęgowane ostatnim wpisem w logbooku z 31.10.2010, objawiało się podwyższoną nerwowością na jakikolwiek dźwięk przypominający znajomy gang ukochanego silnika w układzie boxer.

CZARY - O LOTNISKU INACZEJ NIŻ ZWYKLE
Jest takie miejsce, gdzie po zachodzie słońca dźwięk tłokowego silnika Cessny w kręgu, delikatny, roznoszący się echem odbijanym od drzwi hangaru, tworzy niesamowity klimat i wrażenie osobliwości. Gdy już na nie przyjedziemy, polatamy ile sił wystarczy, po lądowaniu wcale nie chcemy wracać do domu... Bo to tu jest nasz dom. Ten dom to lotnisko.

VFR NOC - CZĘŚĆ DRUGA
W zeszłym numerze JFM opisałem pierwszą część mojego szkolenia nocnego, w czasie którego nauczyłem się bezpiecznie wystartować, wykonać krąg i wylądować. Nadszedł czas na trudniejsze zadanie: symulowane sytuacje awaryjne i lot po trasie.

KTP - KOMU TO POTRZEBNE
Każdy pilot przynajmniej raz w życiu spotkał się z pojęciami KTP i KWT. KTP oznacza kontrolę techniki pilotażu, natomiast KWT to kontrola wiedzy teoretycznej. Są to corocznie obowiązki, jak się okazuje (nie)każdego pilota.

PROFIL POD CIŚNIENIEM
Przyglądając się samolotom na lotniskach warto nie tylko podziwiać ich kształty i osiągi, ale także konstrukcyjne charakterystyki. Jedną z nich jest profil aerodynamiczny. Spróbujcie przeanalizować różne ich kształty na własną rękę, a my wraz z szefem wyszkolenia Bartolini Air Adamem
Stawczykiem podpowiemy o co w tym wszystkim chodzi.

MANEWRY TRENINGOWE - WIRAŻ GŁĘBOKI
W poprzednim numerze przyjrzeliśmy się bliżej aspektom przeciągnięcia i korkociągu, uzupełniając całość materiałem filmowym, który znajdziecie na JustFly24.pl. Ale skoro już o sytuacjach niebezpiecznych mowa, dobrze przyjrzeć się manewrom, które wykonywane
nieprawidłowo, mogą skończyć się na przykład „korkiem”.

MÓWIĆ PO LUDZKU
W lutowym numerze Michał Zazula radził, jak mówić przez radio, gdy po drugiej stronie odpowiada tylko głucha cisza. Tym razem przyjrzymy się wspólnie z organizacją AOPA, jak pomagać sobie i ATC/FIS w bezpiecznym komunikowaniu się.

LATAJĄCA TARYFA
Być może masz swój własny samolot. Nie wykluczone, że w jego tłokowym silniku drzemie pazur turbodoładowania, a powiększone zbiorniki paliwa pozwalają osiągnąć Hiszpanię, albo północne fiordy Norwegii. Ale co, gdy nie lecisz sam, zależy Ci na czasie, a Hiszpania to nawet nie półmetek?

Do tego spora dawka felietonów:
Krzysztof Niewiadomski o lotniczej mobilizacji Polaków.
Cichociemny przestrzega, że nie warto „ściemniać” u lekarza.
Maciej Smólski i pełna przeszkód opowieść o paszportowej walce pilota.
Michał J. Zazula o tym, czy trudno w Polsce zrobić egzamin KWT i dlaczego co aeroklub, to inne reguły.

A na deser najświeższe lotnicze wieści z kraju i ze świata, "Poziom wyżej", czyli produkty, które nie latają, ale z lataniem mają wiele wspólnego oraz sprawdzian okularów Swiss Eye - testujemy szwajcarskie szkła dla pilotów.


Pozdrawiamy
Redakcja Just Fly Magazine
JustFly24.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony