Inauguracyjny numer miesięcznika Just Fly Magazine

Just Fly Magazine 01/2010

Inauguracyjny numer miesięcznika Just Fly Magazine od 6 maja br. w Empikach oraz do kupienia na portalu JustFly24.pl

W numerze między innymi:

R66 - Robinson z turbiną
Jeśli widziałeś kiedyś rozruch śmigłowca marki Robinson, usłyszałeś zapewne dość zabawny terkot sześciocylindrowego, tłokowego silnika Lycoming, który dopiero po rozkręceniu zasprzęgla się z łopatami wirników głównego i ogonowego. Być może twórca tych śmigłowców, legendarny Frank Robinson, zapragnął usłyszeć wreszcie potężny gwizd turbiny, charakterystycznej dla większych wiropłatów. I marzenie spełnił. W tym roku śmigłowiec R66, czyli turbinowa odmiana popularnego R44, doczeka się certyfikacji typu i wejdzie do sprzedaży. Czym zaskoczy?

Jak zacząć - poradnik dla początkujących
Jeśli jesteś „zalatanym pilotem, którego ktoś pyta o początki w lotniczej karierze, bo sam zamierza pójść w Twoje ślady, nie trać czasu, tylko daj mu przeczytać poniższy artykuł. W tym krótkim poradniku, który specjalnie dla początkujących napisaliśmy wraz z magazynem Gentleman, znajdzie odpowiedzi na najważniejsze pytania, które tak czy inaczej spotka na początku swojej lotniczej drogi. Z tym kompendium wiedzy będzie mu łatwiej.

Veni, vidi, vici, czyli Lotnicza Komisja Egzaminacyjna
Nie miałeś jeszcze okazji spotkać się oko w oko z Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Nie bój się. Choć według niezliczonych opowieści lotnicze egzaminowanie to horror pełen adrenaliny, napięcia i stresu, w rzeczywistości to egzamin jak każdy inny – nie łatwy, ale też na pewno nie przerażający. Arkana spotkania z LKE zdradza Szymon Niemczura.

Po locie? Nie po kłopocie
W lotniczej rzeczywistości, czy będziemy skorzy się do tego przyznać, czy też nie, zdarza się, że zostawiamy samolot na pastwę losu tuż po wygaszeniu silnika. Spóźnieni na spotkanie, albo obiad, wpychamy do hangaru nasze skrzydła i niech sobie stoją do następnego razu. Problem w tym, że przy następnej okazji możemy już nie pamiętać, czy wszystko na pewno było w porządku. W tym krótkim poradniku przypominamy o kilku najważniejszych elementach, które należy sprawdzić przed pozostawieniem samolotu na ziemi.

Kirby Chambliss - teksański kowboj Red Bulla
Metafora teksańskiego kowboja doskonale do niego pasuje. Amerykańska uroda i styl bycia, otwartość i luźna atmosfera jaką wokół siebie buduje – wszystko to sprawia, że stał się jedną z najważniejszych twarzy energetyzującego medium Red Bulla. Całkiem niedawno pojawił się w dynamicznej reklamówce napoju „dodającego skrzydeł”, w której w czasie pionowego zawisu w swoim Zivko Edge 540 ma czas, by do pokładowej kamery powiedzieć „This is my world”.

Dziennik pokładowy

Jak to jest być pilotem liniowym? Zapytaliśmy o to kilkunastu pilotów zawodowych, latających z pasażerami lub towarami na dalekich trasach. I każdy z nich miał nieco inne zdanie. Zebranie ich w jedną całość dałoby dość chaotyczną wizję, postaraliśmy się więc wybrać jednego pilota i zsumować jego wspomnienia w całość. Oto najciekawsze fragmenty lotniczych przygód z licencją ATPL w kieszeni autorstwa pilota zawodowego Macieja Smólskiego. Aktualne wpisy Macieja znajdziesz też w dziale TESKTY/BLOGI na naszej stronie internetowej.

Lot do Niemiec w cieniu polskiej tragedii
Wybrać się na jedne z najważniejszych i prawdopodobnie największych targów lotnictwa ogólnego w Europie – Aero Friedricschafen to dziennikarski obowiązek. A że przy okazji można wykonać bardzo ciekawy lot bardzo ciekawym i szybkim samolotem, to już zupełnie inna historia. O tej historii właśnie traktuje poniższy artykuł.

Cessna 400
Jest amerykańskim rekordzistą prędkości w kategorii tłokowych samolotów ze stałym podwoziem. Latając 235 węzłów TAS na wysokości przelotowej jest w stanie dogonić niejeden odrzutowiec kategorii Very Light Jet. I kto by pomyślał, że kiedyś ten samolot sprzedawano jako zestaw do samodzielnego montażu.

3Xtrim 550 Trener - samolot dla początkującego pilota

Coraz częściej dyskutuje się w Polsce o stanie floty samolotów wykorzystywanych w aeroklubach i prywatnych szkołach do szkolenia pilotów turystycznych. Standardem są 40-letnie Cessny 150 i 152, samoloty świetne do nauki pilotażu, ale archaiczne i co tu dużo mówić, „schodzone”. Sama estetyka kabiny takiego „zabytku” odpycha co zamożniejszych klientów. Dlatego coraz więcej ośrodków lotniczych rozgląda się za nowszymi rozwiązaniami, oczywiście przede wszystkim stawiając na niskie koszty eksploatacyjne i łatwość pilotażu.

Beechcraft Premier 1A
Od lat piloci i użytkownicy komfortowych maszyn Hawkerów i Beechcraftów przyzwyczajali się, że fuzja obydwu producentów niesie w sobie pewien ustalony podział – Hawker buduje odrzutowce, Beechcraft maszyny tłokowe i turbośmigłowe. Ja sam przyzwyczaiłem się do tego tak bardzo, że nie jeden raz pierwsze wzmianki o lekkim odrzutowcu Premier 1A przypisywałem z automatu Hawkerowi. Tymczasem to pierwsze odrzutowe dziecko Beechcrafta. I od razu bardzo udane.

V - czyli co? Wszystko o prędkościach w lotnictwie
Lotnictwo ma to do siebie, że rządzi się dziesiątkami jednostek. Metry-stopy, litry-galony, mile-kilometry, funty-kilogramy... Ale sama zabawa w ich przeliczanie to nie wszystko, choć zaiste najczęściej jest przyczyną nie lada problemów, a nawet incydentów i wypadków. Zanim do przeliczeń dojdziemy, rozważmy definicję PRĘDKOŚCI, czyli ulubiony wektor, bez którego skrzydła nie utrzymywałyby nas w przestrzeni.

EV-55 - następca Turboleta

Mamy kolejny dowód na to, że turbopropy mają się dobrze! Samoloty z doładowaniem to jedyna kategoria statków powietrznych, która wyszła obronną ręką z kryzysu, jak twierdzę eksperci głównie dla tego, że są one niemal równie komfortowe w podróży jak odrzutowce, a tańsze w eksploatacji. Tak więc coraz więcej producentów zastanawia się, jak by tu ugryźć kawałek z tego torciku (nie oszukujmy się, mimo wzrostów sprzedaż turbopropów to jedynie mały ułamek w ogólnej liczbie sprzedanych samolotów). Tą drogą poszła właśnie czeska firma Evector, znana do tej pory z udanych, ale znacznie mniejszych konstrukcji: Eurostara i Cobry. Pod koniec marca z fabryki w Kunowicach na Morawach wykołował pierwszy prototyp dwusilnikowego, 10-miejscowego samolotu oznaczonego jako EV-55 Outback.

Friedrichshafen - rynek się budzi, nikt nie marudzi
Wrażenia po kwietniowych targach AERO 2010 na niemieckim lotnisku EDNY we Friedrichshafen wszyscy mają podobne – nikt z liczących się graczy nawet nie wspominał o minionym kryzysie, bo zwyczajnie szkoda było na to czasu. Optymizm brał górę na każdym kroku zwiedzanej ekspozycji. W kilku ogromnych halach lotnictwo samolotowe, co szczególnie miłe głównie z kategorii maszyn tłokowych, zdominowało targi. Nawet szybowce, jeśli już się prezentowały, to wyłącznie z silnikami.

Poza tym w JFM:
- Briefing - pozytywne zmiany dla lotów VFR nad warszawską aglomeracją
- Sprintem po licencję - w duchu lotniczych szkoleń o nowym ośrodku FTO na polskim rynku
- Góraszka 2010 - zapowiedź największego rodzinnego pikniku lotniczego w Polsce

Felietony:
Krzysztof Niewiadomski zaprasza na pokład Just Fly Magazine oraz JustFly24.pl
Cichociemny o najdroższych polskich taksówkach
Maciej Smólski i wspomnienia z początków lotniczej kariery pilota zawodowego w Bombaju
Michał J. Zazula o przewagach małego lotnictwa

Zapraszamy na stronę JustFly24.pl
 

Źródło: Just Fly Media Group
comments powered by Disqus

Komentarze

Niestety z calym szacunkiem do Krzysia to sie nie uda . Jak to w naszym kraju sponsor wymaga czyli w tym przypadku Bartolinii a z czasem Ad astra . szkoda moglo byc inaczej

mi sie nawet podoba, jak zwykle w tym srodowisku wszystko co nowe skazane na gleboka krytyke. za bardzo PCMowska - to fakt. Michał Zazula znowu bedzie wypisywal swoje madrosci wywnioskowane z vatsimu - byc moze. ale reszta jest calkiem calkiem, gdybyscie wiecej poswiecili na latanie a nie prezentowanie samolotow, bedzie dobrze. fajnie sie zapowiada nastepny nr.

zacząłem czytać . Autor Cichociemny chce cos napisać o lotnisku we Wrocławiu ale już w pierwszym zdaniu okazuje sie że fachura jeszcze sie nie dowiedział jak sie ono nazywa, pisze "Starochowice". Musi nielot. No i odechcialo mi sie czytac dalej.

Uśmiałem się do łez. Warto bylo dychę wydać!
autor Hubert Siódmiak w dziale "Szkolenie / zasady lotu" str 65:
"W locie nożycowym wektor siły nośnej jest skierowany równolegle do ziemi" Buhahaha, kumulacja dowcipów!!!
Radzę profesorowi przemyśleć przed następnym wykładem czy siła nośna nie powinna mieć choć tyciuchnej składowej... prostopadłej do ziemi, takiej żeby choć ciężar równoważyła... i czy w locie nożowym przypadkiem siły nośnej nie wytwarza kadłub.
Tymczasem żegnam staropolskim "a nożyce Wam wszystkiego najlepszego"

No ale jeśli coś cytować, to lepiej pełen kontekst. Z tego co widzę, autor opisuje ważny w aspekcie bezpieczeństwa wzrost prędkości przeciągnięcia w stosunku do kąta przechylenia samolotu i wymienia konkretne prędkości do konkretnych kątów przechylenia. Chodzi więc o kąt przechylenia skrzydeł, które wytwarzają siłę nośną. W tym kontekście w locie nożycowym (kąt 90 stopni), siła nośna skrzydeł skierowana jest pod takim właśnie kątem. Dlatego przecież w takim locie piloci muszą nieznacznie oddać drążek sterowy, by sterem wysokości (który w tej pozycji staje się sterem kierunku), zniwelować siłę nośną skrzydeł i zapobiec odchyleniu od linii prostej lotu.
Jasne, że w locie nożycowym siłę nośną niwelującą siłę ciężkości coś musi równoważyć. W przypadku samolotu na zdjęciu będzie do kadłub czy statecznik pionowy i tego autor nie dopisał. Wydźwięk informacji tam zawartych jest jednak oczywisty - im bardziej przechylisz samolot, tym zwiększasz "szansę", że fikniesz.

a co sie takiego a PCM stalo, ze sie ekiparozpadla i nowa gazete zalozyla ???

o co poszlo ???
o 'wizje' czy -jak zawsze-o pieniadze ???

Dla mnie gazeta jest bardzo podobna do Pilot Club Magazine szczerze mówiąc. Nie wiem czy odniesie sukces. Szata podobna do PCM, cena także, ilość stron większa o parę.

Bo duża część zespołu odeszła z PCM stad podobieństwa.
Zresztą wystarczy porównać stopki. Pytanie w jakim kierunku teraz pójdzie PCM? Bo moim zdaniem ostatnio się staczał.

Anonimowy wydafca ceguś nerwowy...
Nerwosal na kiercelaku taniocha, kup se Pan

Czy ta gazeta jest swiadectwem konca kryzysu w branzy?

Najwyraźniej :D

Umiesz czytać ? Numer będzie dostępny od 6 maja.

Nie wroze im sukcesu Po pierwsze nigdzie nie mozna kupic Po drugie Licza sobie za prenumerate dodatkowe 3 zl za poczte To raczej nie spotykana praktyka na naszym rynku

Umiesz czytać? Na ich stronie jest jak wół: przesyłka wliczona w cenę.