Przejdź do treści
Źródło artykułu

Titan Aircraft zaprezentował replikę Mustanga P-51 w skali 3:4

Firma Titan Aircraft z Austinburg, w stanie Ohio, na targach Sun’n’Fun, które w kwietniu odbyły się w Lakeland, na Florydzie, zaprezentowała dwumiejscowy zestaw samodzielnego złożenia Titan Aircraft T-51. Samolot jest repliką w skali 3:4 myśliwca z czasów II wojny światowej P-51 Mustang.

Konstrukcja w zależności od opcji, którą wybierze klient, może kwalifikować się jako eksperymentalny lekki samolot sportowy. Firma w swojej ofercie posiada kilka innych typów samolotów, w tym m.in.: Tornado I, II, Stretch (S) i Super Stretch (SS), ale to T-51 naprawdę przyciąga uwagę ludzi, mówi Bill Koleno, przedstawiciel Titana.

"Spółka została założona w 1992 r. przez Johna Williamsa z Tornados, który zawsze chciał wyprodukować replikę Mustanga. W 2002 r. wreszcie znaleźliśmy pasujący do kadłuba silnik Rotax 912S. „Wraz z dostępnością jednostki napędowej, prace przy projekcie szybko ruszyły naprzód. Kiedy zmniejszasz rozmiar samolotu, trudno znaleźć silnik, który pasuje i jest niezawodny", powiedział Koleno, zauważając, że Mustang ma cienki nos, co czyni go za małym nawet dla Lycominga IO-360. "Dokonaliśmy jednak postępu i klienci mogą wybierać spośród kilku jednostek napędowych."

Większość konstruktorów wybiera Rotax 912 ULS, chociaż niektórzy decydują się na 115 KM model Rotaxa z turbodoładowaniem. Oba silniki są zalecanymi jednostkami napędowymi i są dostępne w Titan Aircraft. Inne opcje to konwersja Mini Merlin Suzuki V6, 100-konny Rotax, 160 konny Suzuki lub 250-konny silnik Hondy.

Panel w kokpicie pozostawiono inwencji budującego. "Klient może dostać wszystko od nowego Dynon Skyview po stare przyrządy," powiedział. Samolot ma chowane podwozie, jednak T-51 można uznać za LSA (Light Sport Aircraft), jeśli klient zdecyduje się na stałe podwozie. "Bez hydrauliki, będzie wystarczająco lekki by znaleźć się w kategorii LSA," powiedział.

Samolot, do którego budowy zastosowano stalową ramę kadłuba i aluminiową powłokę zewnętrzną, ma rozpiętość skrzydeł 7,32 m. Długość od dzioba do ogona wynosi 7,25 m. Mustang w pełnym rozmiarze ma rozpiętość skrzydeł 11,28 m, a jego długość wynosi 9,83 m. Czas budowy maszyny jest różny, w zależności od doświadczenia i poziomu umiejętności budowniczego, ale przeciętnie wynosi około 1650 godzin, powiedział Koleno.

Wszystkie podzespoły są produkowane w USA, z wyjątkiem skrzyni biegów i silnika. Ceny zaczynają się od 54900 dolarów. "Oferujemy mniej skomplikowany zestaw, który jednak kosztuje o 25000 więcej, ale zmniejsza o ok. 1000 godzin wymiar czasu potrzebny na budowę.

Klienci w przypadku złożenia zamówienia są zobowiązani do wpłacenia jednej trzeciej kosztów. Zestawy są dostarczane w ciągu sześciu do ośmiu tygodni. "Zazwyczaj na magazynie mamy pięć samolotów gotowych do sprzedaży," powiedział, dodając, że przed kryzysem, przedsiębiorstwo sprzedawało od 30 do 50 zestawów rocznie. "Konstrukcja nadal się sprzedaje, ale w wolniejszym tempie."

Klienci Titana są niezwykle lojalni. Jeden z nich zaznaczył, że zainwestował 50000 dolarów w swój samolot, bo ufa marce Titan. "Oni są jedyną firmą, która opracowała i produkuje replikę Mustanga, dostarcza kompletne zestawy i wciąż jest na rynku", powiedział.

Pod pochwałami dla T-51 podpisuje się także Ross Hesom z Winkler, w prowincji Manitoba, w Kanadzie, który przyleciał swoim samolotem na Sun ‘n Fun. "Zawsze chciałem Mustanga", powiedział. "Kiedy byłem dzieckiem zakochałem się w P-51. Jest to najpiękniejszy samolot, z jakim kiedykolwiek się zetknąłem i pomyślałem, że byłoby wspaniale go posiadać."

Kiedy wreszcie znalazł Mustanga w pełnej skali, cena maszyny była poza jego zasięgiem, więc zdecydował się na projekt Titana. "Budowa zajęła mi 1800 godzin," powiedział. "Latanie z nim to odjazd", dodał z uśmiechem. "To coś w rodzaju jazdy samochodem sportowym. Jest on bardzo czuły, ale zarazem wyrozumiały. Nie ma wad oryginalnego Mustanga i naprawdę  łatwo nim wylądować."

Tłumaczenie z GaNews

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony