Przejdź do treści
Źródło artykułu

Systemy obrony przeciwrakietowej dla samolotów komercyjnych

W Nowym Jorku aresztowano cztery osoby, podejrzewane o próbę odpalenia rakiety z ręcznej wyrzutni w kierunku samolotu. Prawdopodobnym celem ataku miały być maszyn Powietrznej Gwardii Narodowej C-5A Galaxy i latająca cysterna C-130 Hercules stacjonujące na lotnisku Stewart w Newburgh, w stanie Nowy Jork.

Według władz amerykańskich sytuacje tego typu, to potencjalne zagrożenie także dla komercyjnych linii lotniczych. Zdaniem ekspertów, wiele organizacji terrorystycznych ma dostęp do ręcznych wyrzutni „rakiet żądeł”. Systemy obronne są już rozmieszczone, ale póki co najczęściej na pokładach samolotów rządowych i operujących w strefach konfliktów zbrojnych jak choćby Izrael.

Firma Saab, która pracuje nad rozwojem cywilnych systemów antyrakietowych, w broszurze promocyjnej informuje, że przez ostatnie 10 lat było ponad 35 prób zestrzelenia cywilnych samolotów, które skończyły się przynajmniej 24 wypadkami i śmiercią około 500 osób. Zarządzający Programem Obrony Narodowej Homeland Security Program, Kerry Wilson potwierdził, że agencja testuje podobne systemy, by sprawdzić jak reagują w gąszczu aktywnych zakłóceń sygnałami radiowymi i innymi "technologicznymi wynalazkami".

Program Departamentu Obrony Narodowej, Department of Homeland Defense, to odpowiedź na dyrektywę Kongresu z 2003 roku, by agencja przystosowała technologię do użytku w samolotach komercyjnych. Próby lotów Saab'a z jego cywilnymi systemami antyrakietowymi, zwanymi CAMPS, mają rozpocząć się niebawem, a ich celem będzie stworzenie pierwszego systemu tego typu certyfikowanego przez EAS-ę.

Tłumaczenie na podstawie artykułu ze strony AvWeb
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony