Setny model LSA
Dzięki certyfikacji RV-12 w ciągu zaledwie pięciu lat, przemysł Lekkich Samolotów Sportowych (ang.: Light Sport Aircraft, LSA) dobił do 100 numeru na specjalnej liście modeli LSA. Certyfikat RV-12 ogłoszono z końcem lipca, ale jeszcze do zeszłego tygodnia Dan Johnson, przewodniczący LAMA, Stowarzyszenia Producentów Lekkich Samolotów (ang.: Light Aircraft Manufacturers Association), dowiedział się iż dokumentacja techniczna latającej amfibii Krucker’a, Cygnet, została ukończona na początku lipca, czyniąc samolot numerem 99, dzięki czemu RV-12 stał się numerem 100.
Sektor LSA to swoisty „inkubator nowych pomysłów” dla przemysłu lotniczego, powiedział Johnson. „Takie działania przedsiębiorców są niezastąpione…, jeśli tylko urzędy nie obciążą zanadto tych sektorów, to wciąż będziemy widzieć kolejne jasne światełka na końcu tunelu." Spośród tych pierwszych 100 modeli, niektóre są już nieosiągalne, a dwie firmy europejskie są w stanie upadłości, choć istnieje szansa, że wyjdą z trudnej sytuacji. Dla większości przedsiębiorstw tkwią jednak w tym segmencie duże możliwości, a wielu mniejszych producentów może sobie całkiem dobrze radzić sprzedając nie więcej niż 30 samolotów rocznie, dodał Johnson.
Także Aerotrek/Aeropro sprzedał prawie 50 sztuk. Wskaźnik wydawanych zaświadczeń na nowe modele spowalnia proces tworzenia, ale wciąż robione są kolejne. „Najbardziej godnymi uwagi są Cessna SkyCatcher, Icon A-5 i MySky One, ale jestem również świadom kilku innych projektów. To gwałtowne tempo rozwoju nie powinno się wypalić jeszcze przez długi czas," stwierdził Johnson. Pełna lista wszystkich 100 modeli wraz z linkami do stron producentów na stronie internetowej.
Komentarze