Przejdź do treści
JK-05 Junior
Źródło artykułu

Samolot Topaz firmy Ekolot zadebiutował w Stanach Zjednoczonych

Na targach Midwest LSA Expo, które we wrześniu odbywały się w Mt.Vernon, w stanie Illinois, firma Ekolot z Korczyna k/Krosna zaprezentowała konstrukcję LSA Topaz. Spółka wykorzystała targi jako miejsce debiutu maszyny, która już wcześniej miała swoją premierę w Europie. Ekolot na rynku Stanów Zjednoczonych uprzednio promował swój inny produkt - samolot JK 05L Junior.

Topaz jest bezzastrzałowym grzbietopłatem. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.Przy budowie zastosowano profil NN-1817 nadający bardzo korzystną charakterystykę aerodynamiczną - sprawdzony w szybowcu PW-5 "SMYK". Jak informuje portal AvWeb, Topaz zaprezentował się okazale, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Ze swoim motoryzacyjnym stylem i kokpitem pokrytym skórą, samolot przykuwał uwagę zwiedzających na płycie lotniska.

Maszyna posiada rozpiętość skrzydeł 10,76 m, powierzchnię nośną 10,1 m², ciężar własny 290 kg, ciężar maksymalny 472 kg (182 kg udźwigu użytecznego), prędkość przelotową 180 km/h, prędkość przeciągnięcia 56 km/h, prędkość wznoszenia 6 m/s, moc silnika 80KM (Rotax 912), pojemność zbiorników paliwa 68 litrów i zużycie 8 litrów na godzinę lotu.

W Topazie zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań, takich jak np. jeden drążek sterowy pośrodku kabiny. Bezpieczeństwo zapewnia standardowo montowany spadochronowy system ratunkowy. Konstrukcja jest obecnie na etapie uzyskiwania certyfikatów ASTM (American Society for Testing and Materials) i FAA, które pozwolą rozpocząć sprzedaż na rynku amerykańskim.

Więcej informacji na stronach ByDanJohnson.com lub Ekolot.pl

Tłumaczenie z GA News
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony