Przejdź do treści
Justinas Gilys, Dyrektor Operacyjny AviaAM Leasing
Źródło artykułu

Rynek samolotów: następstwa niestabilności rynku europejskiego i wzrost wskaźników dostaw

W perspektywie historycznej europejski rynek usług transportowych wraz z rynkiem północnoamerykańskim był uważany za wyjątkowo silny. Jednak w czasie niestabilności gospodarczej w Europie, lokalni gracze rynkowi stykają się z najsłabszymi wskaźnikami popytu, zmuszającymi przewoźników do dalszej optymalizacji swoich planów rozwoju. Równocześnie, w oparciu o rosnące apetyty rynków lotniczych w regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie, producenci samolotów cywilnych zwiększają swoje wskaźniki produkcji, wyrzucając na rynek nawet większe ilości samolotów. To te czynniki głównie przyczyniły się do ponad 10% spadku średnich cen rynkowych samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu w roku 2012.

„Przez cały okres dwunastu miesięcy w 2012 roku spadały średnie ceny rynkowe zarówno na samoloty rodziny Airbusa 320, jak i Boeinga 737, uważanych za dwa konie pociągowe światowego lotnictwa cywilnego. Ta tendencja dotknęła głównie samoloty starszej generacji. Średnia cena rynkowa Boeinga 737-300 i Boeinga 737-400 obniżyła się odpowiednio o 14,3% i 19,3%. Rynek samolotów nowoczesnych, obejmujący Airbusa A320 i Boeinga 737-800 nie odnotował również żadnych przebłysków w trakcie roku 2012” – komentuje Justinas Gilys, Dyrektor Wykonawczy AviaAM Leasing.
 

Wykres 1. Średnie ceny rynkowe samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu, miliony USD.

Jednym z czynników, które wywołały obniżkę cen jest trwająca niestabilność finansowa na rynkach Europy i Ameryki Północnej – dotychczas najmocniejszych i uchodzących za motory rozwoju branży transportu lotniczego. Zgodnie z danymi przekazanymi przez IATA, oczekuje się, że europejscy przewoźnicy w roku 2012 osiągnęli wyniki o 400 mln. dolarów niższe niż w 2011. Borykający się z trudnościami przewoźnicy z Europy, głównie z południowej części kontynentu, wraz z niektórymi swoimi odpowiednikami zza oceanu, z pewnością wyzwolili negatywne tendencje na światowym rynku lotniczym.
 

Wykres 2. Średnie ceny rynkowe samolotów wąskokadłubowych starej generacji, miliony USD.

„Chociaż niektórzy Zachodni przewoźnicy przeżyli ciężki okres lub nawet zostali zmuszeni do zejścia z rynku w roku 2012, pozostają nadal Region Azji i Pacyfiku, Bliski Wschód i inne wschodzące rynki lotnicze, na których utrzymuje się wysoki popyt na dostawy samolotów. W obliczu zmiany tras lub strategii flotowej (albo bankructwa) zagrożone firmy wycofują samoloty ze swojej floty, zwłaszcza te starsze, wyprodukowane na przełomie lat dziewięćdziesiątych i w początkach nowego stulecia. Jednakże, wielu azjatyckich przewoźników preferuje zakup nowego samolotu, prosto z linii montażowej lub krótko używanego z małym przebiegiem na liczniku” – mówi J. Gilys.

Jednak to nie tylko restrukturyzujący swoja flotę przewoźnicy i model biznesowy dążą do wypełnienia rynku dodatkowymi samolotami. Zarówno Boeing, jak i Airbus utrzymują wzrost liczby zamówień i wskaźników produkcji. Producent europejski dostarczył prawie 590 samolotów w roku 2012 i zapewnił sobie ponad 400 nowych zamówień tylko w pierwszym kwartale roku 2013. Równocześnie w ubiegłym roku Boeing dostarczył ponad 600 samolotów cywilnych i zdobył ponad 200 nowych zamówień od początku roku 2013.
 

Wykres 3. Średnie stawki dzierżawy samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu, tysiące USD.

Zdaniem J. Gilysa, gdy producenci samolotów planują dalszy wzrost wskaźników produkcji, niektórzy operatorzy są skłonni poczekać na pojawienie się całkiem nowej generacji jak A320 neo lub B737max, zamiast inwestować w obecnie produkowane starsze modele. „Z drugiej strony, dziś wielu operatorów unika zaciągania zobowiązań długoterminowych. Wolą oni krótko i średnioterminowe rozwiązania, które pozwalają im zachować większą elastyczność przy wchodzeniu na nowe rynki lub dostosowywaniu się do niestabilnego popytu na istniejących rynkach. Jest to doskonała wiadomość dla rynków leasingu samolotów i wspomniane tendencje częściowo zapewniły stosunkową stabilność wskaźników dzierżawy w ciągu roku 2012” – konkluduje Dyrektor Wykonawczy AviaAM Leasing.

By uzyskać więcej informacji na temat AviaAM Leasing, prosimy odwiedzić stronę: http://www.aviaam.com/

Źródło: AviaAM

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony