Richard Whitcomb, rewolucyjny projektant samolotów zmarł w wieku 88 lat
Inżynier Richard Whitcomb, którego innowacyjne pomysły wprowadzane są do projektów większości latających dzisiaj samolotów, zmarł w Newport News, w stanie Virginia 13 października. Whitcomb „miał najważniejszy wkład w aerodynamikę w drugiej połowie stulecia latania," twierdzi historyk Tom Crouch, z Muzeum Smithsonian Air & Space.
Whitcomb zdobył nagrodę Collier’a w 1954 roku za rozwój „reguły transsonicznej" redukującej falę uderzeniową występującą przy prędkościach bliskich prędkości dźwięku. „Budujemy modele samolotów w kształcie butelki Coca-coli i oto okazało się, że opór skrzydła po prostu znikał," mówił Whitcomb. „Tunel aerodynamiczny wykazywał, że wszystko działało należycie."
W latach 60-tych minionego stulecia, superkrytyczny projekt skrzydła w/g Whitcomb'a był rewolucyjny, stwierdziło NASA. Projekt skrzydeł był bardziej płaski z góry i zaokrąglony od spodu z zakrzywieniem ku dołowi na krawędzi spływu. Taki kształt znacznie zmniejszał występowanie oporu, zmniejszając także zużycie paliwa samolotu lecącego z prędkością bliską prędkości dźwięku.
W latach 70-tych XX w., Whitcomb zaprojektował swój trzeci znaczący wynalazek - winglety. Inni inżynierowie podejrzewali, że spłaszczenie końcówki skrzydła może znacznie zredukować opór. Whitcomb wykazał, że konstrukcja będzie działać lepiej, jeśli będzie to wydłużony i odpowiednio uformowany profil skrzydła.
Dziś winglety znajdują się na niemal każdym samolocie, a dzięki nim zużycie paliwa jest znacznie mniejsze. Whitcomb pracował w Centrum Badań Langley NASA (ang.: NASA Langley Research Center), w Virginii, od 1943 roku do przejścia na emeryturę w 1980 roku.
„Stwierdzono, że największe innowacje Dick’a Whitcomb'a stanowią około 30 procent najważniejszych innowacji stworzonych przez NASA przez cały okres jego istnienia," powiedział główny naukowiec Langley, Dennis Bushnell. „ Od chwili powołania w 1917 roku Centrum Badawczego Langley do dziś bez wątpienia był on najwybitniejszym jego wychowankiem."
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb
Komentarze