Przejdź do treści
Regres benzyny samochodowej na rynku general aviation
Źródło artykułu

Regres benzyny samochodowej na rynku general aviation

Przyznanie benzynie samochodowej STC (uzupełniającego certyfikatu typu) spowodowało, iż stała się ona powszechnie stosowana w samolotach general aviation, a szczególnie w maszynach z silnikami Rotaxa. W ostatnim czasie zanotowano jednak spadek dostępności tego paliwa w małych portach lotniczych.

Na zaistniałą sytuacje miało wpływ kilka czynników. Paliwo zawierające etanol nie może być używane w samolotach, a większość stanów nakazało wprowadzić 10% zawartość tego składnika we wszystkich rodzajach benzyny, co ma związek z rządowym programem subwencji na rozwój biopaliw. Benzyna posiada inne właściwości niż 100LL i przez to potrzebuje odpowiedniego sposobu traktowania. Fakt ten niepokoi prawników i firmy ubezpieczeniowe powodując tym samym, że niektóre lotniska wycofują się ze sprzedaży tego paliwa.

Dodatkowo lotniska, które zakupują benzynę, muszą potwierdzić jej jakość. Paliwo musi być sprawdzane okresowo i zużywane w wyznaczonym przedziale czasowym. Gdy firma paliwowa porówna przychody z generowanymi kosztami, winduje cenę benzyny do poziomu 100LL, co daje nieporównanie wyższą cenę od tej na lokalnych stacjach benzynowych.

W przeszłości w ofercie wielu portów lotniczych były dwa lub nawet trzy rodzaje avgasu. Obecnie niewiele podmiotów stać na przechowywanie dużych ilości paliwa, pomp i zapewnienia odpowiedniego filtrowania, co jest konieczne dla spełnienia wymogów Agencji Ochrony Środowiska (EPA). 94 oktanowe bezołowiowe paliwo lotnicze oparte jest na tych samych komponentach co 100LL, a jedyną różnicą jest niższa liczba oktanów. Szacuje się, że udział avgasu w rynku sektora paliwowego w Stanach Zjednoczonych kształtuje się na poziomie 0.3%.

Tłumaczenie z GA News.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony