Przejdź do treści
ADS-B, Automatic Dependent Surveillance - Broadcast, źródło: www.ads-b.com
Źródło artykułu

Przyszłość ADS-B

System zobrazowania ruchu lotniczego ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast), bazuje na zasadzie wysyłania przez poruszający się obiekt, informacji ruchowych takich jak aktualna prędkość, pozycja, kierunek i ID lotu. ADS-B dostarcza dokładnych informacji pozwalających na orientację przestrzenną zarówno w powietrzu jak i na ziemi (lotniskach). System ma na celu uproszczenie procedur kontroli i zastąpienie tradycyjnego radaru, który do tej pory spełniał wzmiankowane zadania.

Inną z korzyści płynących z ADS-B, oczywiście tam gdzie pozwala na to klasa przestrzeni, jest dostarczenie narzędzi zapewniających odpowiedzialne utrzymanie bezpiecznych separacji pomiędzy statkami powietrznymi. W kokpicie, w czasie rzeczywistym będą dostępne ekrany do obserwacji pozycji obiektów wokół samolotu.

Pierwszym obszarem zastosowania ADS-B, była południowo-zachodnia Alaska. System był już wykorzystywany m.in. na Florydzie, w Kentucky, a w najbliższym czasie zostanie rozmieszczony także w Zatoce Meksykańskiej. W Europie, nieudaną próbę obowiązkowego ADS-B również dla GA, podjęła Holandia. Federalne władze lotnicze USA (FAA) planują do końca 2013 roku rozpowszechnienie systemu w całym kraju, a do roku 2020 wprowadzenie wymogu wyposażenia wszystkich samolotów latających w przestrzeniach klasy A, B, C.

Na tegorocznych targach lotniczych AirVenture w Oshkosh firma Garmin zaprezentowała proponowane rozwiązania dla ADS-B: systemy wspierania ruchu GTS 800 i GTS 820 oraz system ostrzegania o ruchu i unikania kolizji GTS 850. Ich zadaniem jest dostarczanie rozszerzonej informacji o konkretnym statku powietrznym wraz z ID lotu, wysokością, prędkością i kierunkiem.

Według Brada Millera, menadżera ds. serwisu w firmie Gulf Coast Avionics produkującej awionikę dla samolotów General Aviation: „Statki powietrzne będą musiały posiadać nadajnik przystosowany do częstotliwości ADS-B, lecz nie istnieje jeszcze żaden wymóg co do formatu odbiornika i ekranu, będącego dla większości pilotów GA niemałym wydatkiem”.

Ważny jest fakt, iż instalacja ADS-B wymaga minimalnych zmian w kokpicie. Urządzenia mają być dostępne jeszcze przed końcem roku, a zakres cenowy waha się od 10000 do 24000 dolarów.

Więcej informacji na stronach firm: FreeFlight Systems, Garmin, NavWorx, Gulf Coast Avionics i rządowej stronie dotyczacej ADS-B.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony GA News.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony