Projekt Cessna Citation Columbus zawieszony
Cessna zawiesiła prace nad samolotem Citation Columbus ze względu na obecne warunki ekonomiczne, wynika z oświadczenia firmy Textron. Informacje te potwierdza także Pratt & Whitney Kanada, która także wstrzymała prace nad silnikiem PW810C zaprojektowanym do napędu Columbus’a. Koncern zapewnia jednak, że nadal jest zaangażowany w ten projekt i wciąż prowadzi prace nad silnikami z rodziny PW800 mające wspólny trzon technologiczny z rozwijanym właśnie turbowentylatorowym silnikiem PW1000G dla regionalnego odrzutowca Mitsubishi i liniowca Bombardier CSeries. Liczy, że projekt Cessny zostanie wznowiony, gdy polepszą się warunki na rynku
O Columbus’ie świat usłyszał po raz pierwszy 6 lutego 2006, a 6 października Cessna dokonała jego odsłony podczas corocznej konwencji National Business Aviation Association. Firma zawiązała współpracę z Parker Aerospace's Control Systems Division na dostawę hybrydowego systemu kontroli lotu fly-by-wire do tego samolotu, czyniąc go pierwszym modelem z linii Citation, zaopatrzonym w taki system.
Maksymalna prędkość lotu tego statku powietrznego wyniosłaby 903 km/h, a maksymalna prędkość operacyjna ok. 850 km/h. Pełne zbiorniki pomieściłby prawie 885kg paliwa a samolot mógłby, przy maksymalnym obciążeniu, startować z pasa o długości 1 646m.
Cessna liczyła na certyfikację FAA do końca 2013 roku oraz rozpoczęcie dostaw z nastaniem roku 2014. W kwietniu, po tym jak władze stanowe Kansas zaoferowały 33mln$ na zachętę do przeprowadzenia projektu w granicach ich stanu, producent ogłosił budowę nowego zakładu w Wichita właśnie pod projekt Columbus’a.
Textron oświadczył, że zainwestował 780 mln$ w rozwój Columbus’a, a linia nowego samolotu stworzyłaby do 1000 nowych miejsc pracy, które szacunkowo rocznie generowałyby płace o łącznej sumie 74 mln $.
Jeszcze w listopadzie 2008 roku, Cessna miała ponad 70 zamówień na samolot o wartości 27mln $.
Komentarze