Prawdopodobnie pierwszy w historii lot samolotu napędzanego wyłacznie ogniwami paliwowymi
Jeśli pogoda pozwoli, to zasilany wyłącznie energią wodorową ultralekki samolot francuskiej firmy Helite wzbije się w powietrze na targach w Friedrichshafen. Innowacyjny projekt zostanie zaprezentowany na AERO International Aviation Trade Show dniach 2-5 kwietnia 2009.
Silnik samolotu o mocy 7kW, waży 55kg razem z pięcio-litrowym zbiornikiem. Na wysokości 100m AMSL, zużywa 550 gram paliwa na godzinę.
Helite nie będzie jedynym samolotem zasilanym ogniwami paliwowymi podczas AERO. Dwa inne projekty lotnicze z Niemiec i Włoch, zaprezentują możliwość wykorzystania wodoru do napędu. Uniwersytet Sztutgardzki, przedstawi projekt Hydrogenius, dwumiejscowego ultralekkiego szybowca wykonanego z materiału syntetycznego. Konstrukcja z silnikiem wodorowym o mocy 60 kW, zostałna oparta na samolocie seryjnej produkcji, stworzonym przez słowackiego wykonawce Pipistrel.
Tymczasem, Politechnika z Turynu przedstawi projekt SkySparks, którego pierwszy lot zaplanowano jeszcze w tym roku. ,,Jako model bazowy, wybraliśmy ultralekki samolot Pioneer, wyprodukowany przez włoską fabrykę Alpi Aviation," mówi dyrektor projektu Paolo Maggiore z Politechniki w Turynie. Jego wodorowy system napędowy wytwarzający moc 62 kW ważący zaledwie 32kg, zostanie zaprezentowany podczas AERO.
Wspólnie z autorami wydawnictwa ,,Flügel der Welt", Targi Friedrichshafen stworzyły wystawę "e-flight-expo" na której zostaną wystawione i zademonstrowane najnowsze rozwiązania technologiczne w nowoczesnych, przyjaznych środowisku systemach zasilania samolotów. 'e' według pomysłodawców wystawy, ozancza: elektroniczna, ekologiczna i ewolucyjna (rozwojowa, ang.: evolutionary).
Silnik samolotu o mocy 7kW, waży 55kg razem z pięcio-litrowym zbiornikiem. Na wysokości 100m AMSL, zużywa 550 gram paliwa na godzinę.
Helite nie będzie jedynym samolotem zasilanym ogniwami paliwowymi podczas AERO. Dwa inne projekty lotnicze z Niemiec i Włoch, zaprezentują możliwość wykorzystania wodoru do napędu. Uniwersytet Sztutgardzki, przedstawi projekt Hydrogenius, dwumiejscowego ultralekkiego szybowca wykonanego z materiału syntetycznego. Konstrukcja z silnikiem wodorowym o mocy 60 kW, zostałna oparta na samolocie seryjnej produkcji, stworzonym przez słowackiego wykonawce Pipistrel.
Tymczasem, Politechnika z Turynu przedstawi projekt SkySparks, którego pierwszy lot zaplanowano jeszcze w tym roku. ,,Jako model bazowy, wybraliśmy ultralekki samolot Pioneer, wyprodukowany przez włoską fabrykę Alpi Aviation," mówi dyrektor projektu Paolo Maggiore z Politechniki w Turynie. Jego wodorowy system napędowy wytwarzający moc 62 kW ważący zaledwie 32kg, zostanie zaprezentowany podczas AERO.
Wspólnie z autorami wydawnictwa ,,Flügel der Welt", Targi Friedrichshafen stworzyły wystawę "e-flight-expo" na której zostaną wystawione i zademonstrowane najnowsze rozwiązania technologiczne w nowoczesnych, przyjaznych środowisku systemach zasilania samolotów. 'e' według pomysłodawców wystawy, ozancza: elektroniczna, ekologiczna i ewolucyjna (rozwojowa, ang.: evolutionary).
Źródło artykułu
Komentarze