Przejdź do treści
Źródło artykułu

NTSB zwróciło się do FAA o uziemienie samolotów Zodiak CH-601XL

Sprostowanie firmy Zenith:

Firma Zenith stwierdziła że przeprowadzone testy na samolocie Zodiac CH-601XL nie potwierdzają tezy postawionej przez NTSB, jakoby "flatter" był bezpośrednią przyczyna 6 poważnych wypadków samolotu w locie w których zginęło 10 osób. Testy aerodynamiczne, przeprowadzone były na zlecenie producenta w dwóch niezależnych firmach w USA i Niemczech. Producent zalecił sprawdzenie napięcia linek usterzenia.

Informacja z 18 kwietnia 2009:
NTSB wystosowało pilną rekomendację, zwracając się tym samym do FAA o zakazanie dalszych lotów, lekkich samolotów sportowych Zodiac CH-601XL, w których od 2006 roku już sześć razy doszło do katastrofalnych w skutkach awarii. Rada wskazała cztery wypadki w USA i dwa w Europie, w których CH-601XL został uszkodzony w locie, zabijając łącznie 10 osób. W październiku 2008, władze lotnicze Holandii uziemiły wszystkie 12 egzemplarzy tego typu.

Według NTSB, problem tkwi w konstrukcji samolotu, która czyni go podatnym na zjawisko „flatter”, podczas którego elementy konstrukcji wpadają w wibracje o narastającej amplitudzie, skutkujące oderwaniem konstrukcji nośnych samolotu. Kolejnymi prawdopodobnymi problemami są błędne wskazania prędkościomierza, zaniżającego pomiar oraz zbyt łatwe operowanie drążkiem sterowniczym.

Zaprojektowany przez kanadyjską firmę Zenair samolot CH-601XL, został certyfikowany do klasy Special Light Sport Aircraft (S-LSA) w 2005 roku. Samolot oferowany jest w zestawach do samodzielnego montażu lub na życzenie klienta, jako gotowy samolot.

NTSB chce uziemienia floty, dopóki FAA nie będzie mogła stwierdzić, że problem został rozwiązany. „NTSB nieczęsto zaleca zakaz dalszych lotów wszystkim samolotom danego typu”, oznajmił pełniący obowiązki przewodniczącego NTSB, Mark Rosenker.

„Wierzymy, że w tym przypadku takie działanie uratuje wiele ludzi. Dopóki kwestie bezpieczeństwa nie zostaną należycie wypełnione w tym konkretnym modelu Zodiac’a, możemy spodziewać się kolejnych wypadków, w których piloci i pasażerowie będą ginąć wierząc, że tym samolotem można bezpiecznie latać.”

Rada wystosowała również zapytania do ASTM International, jednotki dostarczającej standardy dla lekkich samolotów sportowych. NTSB twierdzi, że ASTM powinna dodać wymagania zapewniające standardy, dzięki którym zostałoby zmniejszone ryzyko niebezpiecznych zawirowań aerodynamicznych w klasie samolotów LSA.

FAA zajęła się już sprawdzeniem wszystkich poddanych w wątpliwość wersji samolotu Zodiac, które zostały poruszone na spotkaniu branżowym w lutym, oznajmiła rzeczniczka FAA, Laura J. Brown. Dodała jednak, że agencja nie nosi się z natychmiastowymi planami uziemienia wszystkich egzemplarzy. „Producent zalecił już właścicielom sprawdzenie napięcia linek kontrolujących lotki,” oznajmiła. FAA sformowała specjalny zespół składający się z członków FAA i branży, by dokłądnie przeanalizować ten problem.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony