Naukowcy opracowują przenośny system oświetlenia lotnisk
Naukowcy uniwersyteccy pracują nad rozwojem technologii, która pozwoliłaby lepiej oświetlać drogę startową za pomocą przenośnych i wysokowydajnych lamp.
Ekonomiczny, przenośny Remote Airport Light System (RALS) wykorzystuje światła LED oraz specjalny system luster-odblasków. Bez trudu może być transportowany do lądowisk, które nie są wyposażone w sieć elektryczną, dzięki czemu służby ratownicze i pracownicy medyczni mogą na nich bezpiecznie lądować.
RALS został zaprojektowany przez naukowców Uniwersytetu Embry-Riddle Aeronautical i ich partnerów z Uniwersytetu Alaska-Anchorage, Uniwersytetu Północnej Dakoty oraz Politechniki Rensselaer pod patronatem FAA Center of Excellence for General Aviation.
W systemie RALS, światła brzegowe są zastąpione panelami odbijającymi, podobnymi technologicznie do znaków drogowych. Wspomniane panele, zwane markerami nie potrzebują zasilania mocą elektryczną i są bardzo widoczne przy oświetleniu światłami lądowania. System korzysta z nisko zasilanych świateł LED do zaznaczenia narożników pasa lądowania.
“W dzisiejszej gospodarce, lotniska poszukują rozwiązań, dzięki którym mogłyby obniżyć koszty zachowując jednocześnie wysokie standardy bezpieczeństwa” powiedział Dr. Chris Grant, dyrektor zespołu naukowców Embry-Riddle i współdziekan College of Engineering. “Biorąc pod uwagę to, że standardowy system oświetleniowy dopuszczony przez FAA może kosztować od około 100 000 $ do 1mln $, w zależności od liczby pasów i dróg do kołowania, nasz testowy system to niezwykła okazja za jedyne 3 000 $.”
Czas “życia” świateł LED to około 25 000 do 30 000 godzin, czyli nawet dwudziestokrotnie dłużej od powszechnie używanych żarówek. Zastosowanie diód LED, redukuje zużycie energii o około dwie trzecie.
Ekonomiczny, przenośny Remote Airport Light System (RALS) wykorzystuje światła LED oraz specjalny system luster-odblasków. Bez trudu może być transportowany do lądowisk, które nie są wyposażone w sieć elektryczną, dzięki czemu służby ratownicze i pracownicy medyczni mogą na nich bezpiecznie lądować.
RALS został zaprojektowany przez naukowców Uniwersytetu Embry-Riddle Aeronautical i ich partnerów z Uniwersytetu Alaska-Anchorage, Uniwersytetu Północnej Dakoty oraz Politechniki Rensselaer pod patronatem FAA Center of Excellence for General Aviation.
W systemie RALS, światła brzegowe są zastąpione panelami odbijającymi, podobnymi technologicznie do znaków drogowych. Wspomniane panele, zwane markerami nie potrzebują zasilania mocą elektryczną i są bardzo widoczne przy oświetleniu światłami lądowania. System korzysta z nisko zasilanych świateł LED do zaznaczenia narożników pasa lądowania.
“W dzisiejszej gospodarce, lotniska poszukują rozwiązań, dzięki którym mogłyby obniżyć koszty zachowując jednocześnie wysokie standardy bezpieczeństwa” powiedział Dr. Chris Grant, dyrektor zespołu naukowców Embry-Riddle i współdziekan College of Engineering. “Biorąc pod uwagę to, że standardowy system oświetleniowy dopuszczony przez FAA może kosztować od około 100 000 $ do 1mln $, w zależności od liczby pasów i dróg do kołowania, nasz testowy system to niezwykła okazja za jedyne 3 000 $.”
Czas “życia” świateł LED to około 25 000 do 30 000 godzin, czyli nawet dwudziestokrotnie dłużej od powszechnie używanych żarówek. Zastosowanie diód LED, redukuje zużycie energii o około dwie trzecie.
Źródło artykułu
Komentarze