Milowy krok w procesie produkcyjnym Spectrum Aeronautical
Firma Spectrum Aeronautical, twórca kompozytowego samolotu S.40 Freedom z silnikiem GE Honda HF 120, oznajmiła w zeszłym tygodniu, że jej produkt jest o 40% lżejszy od podobnego samolotu wykonanego z aluminium.
Jego kadłub to pełnowymiarowy, jednoczęściowy kawałek zespolony w procesie łączenia kompozytów, który łączy najważniejsze elementy struktury „na poziomie molekuł,”. Proces taki w znacznym stopniu zmniejsza potrzebę sklejania, co w przypadku wielu innych procesów tworzenia kompozytów jest konieczne. Eliminuje także prawie, dzięki swojej konstrukcji, wszystkie wtórne łączenia ze struktury kadłuba. Zdaniem producenta w znacznym stopniu skraca to proces produkcji i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o połowę w porównaniu do podobnego rozmiarem innego samolotu.
Używając King Air i Cessna Citation XLS jako odnośników, przedstawiciele Spectrum Aeronautical stwierdzili, że ich mniejszy Independence Jet zużyje połowę tej ilości paliwa, które zużyłby King Air uzyskując osiągi bliskie XLS. Z kolei S.40 może przyjąć na pokład pilota i 9 pasażerów, których jest w stanie przewieźć na odległość 3200 km z prędkością maksymalną 818 km/h na wysokościach do prawie 14 km.
Budowa i rozwój S.40 opóźniła się częściowo z powodu globalnego kryzysu, lecz przedstawiciele firmy twierdzą, iż wciąż odnotowują postępy w swoim projekcie, a zdaniem prezesa Spectrum Austin’a Blue, jego rozwój to prawdziwy krok milowy w tym projekcie.
W czasie kiedy powstawał kadłub, przyszły silnik samolotu, turbowentylatorowy GE Honda Aero Engines' HF 120, wszedł w końcową fazę przygotowań do testów certyfikacyjnych, które potrwać mogą do 2010 roku.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb.
Komentarze