Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko w Obicach jest w planie eksperckim

Port lotniczy w Obicach znalazł się w eksperckim projekcie koncepcji zagospodarowania kraju. A to oznacza, że teraz powodzenie inwestycji zależy już tylko od skuteczności władz Kielc.

"Ekspercki projekt koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju do roku 2033" zamieściło na swojej stronie internetowej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Ma być on jeszcze konsultowany, ale kieleckie władze są przekonane, że tak ważnych zapisów, jak mapa infrastruktury lotniczej, nikt już nie zmieni. O potrzebie powstania portu lotniczego w Kielcach piszą eksperci w dwóch miejscach, różnica jest taka, że raz ma być on lokalny, a raz regionalny. Nasze lotnisko jest też na mapie kolejowej i lotniczej infrastruktury kraju, obok 11 innych planowanych portów lotniczych.

- To dobra wiadomość i jedna z ważnych opinii, na które czekaliśmy. Nie wyobrażam sobie teraz, żeby port lotniczy w Kielcach nie znalazł się w przyjętej koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju - mówi prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

Czy nie wolałby, aby kielecka inwestycja mogła też liczyć na wsparcie budżetu, a nie tylko, jak piszą eksperci, samorządu? - Nie jestem zdziwiony, że przerzuca się lotnisko na barki samorządu. Z tym się liczymy i jesteśmy przygotowani - mówi Lubawski.

Autorzy dużo miejsca poświęcili ciasnym polskim lotniskom. "W Polsce znajduje się blisko 50 czynnych lotnisk, z czego blisko połowa to obiekty wojskowe. Jedynie 11 obiektów obsługuje regularne loty pasażerskie, a 20 ma formalny status przejść granicznych. Po roku 2004 miała miejsce bezprecedensowa intensyfikacja i decentralizacja ruchu lotniczego. O wiele wolniej przebiegają natomiast starania o utworzenie nowych portów lotniczych (m.in. w Polsce wschodniej, Kielcach, Opolu, Modlinie i Gdyni). Dynamiczny rozwój rynku powoduje w tych warunkach silne przeciążenie infrastruktury" - zauważają.

Według eksperckiego dokumentu "nowe porty lotnicze powstaną w Lublinie, Białymstoku oraz na Mazurach. Zależnie od sytuacji rynkowej i możliwości inwestycyjnych samorządów regionalnych będą one także funkcjonować w Kielcach, Opolu, Koszalinie oraz w regionach turystycznych Karpat (Nowy Targ) i Sudetów (Jelenia Góra)".

- Spodziewałem się takiego zapisu, chociaż wolałbym, aby był bardziej zdecydowany, żeby bardziej określał projekt lotniska, na którym nam zależy, czyli o znaczeniu regionalnym, nie lokalnym - mówi Mieczysław Pastuszko, dyrektor wydział projektów strukturalnych i strategii miasta. Podkreśla znaczenie załącznika. - Jest też mapa z zaznaczonym planowanym lotniskiem w Kielcach, a w ostatnim czasie takich map oficjalnie nie było. To dobry prognostyk - dodaje Pastuszko.

Ostatecznie, koncepcję ma przyjąć rząd na wiosnę. Umożliwi to przygotowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod lotnisko w Obicach i wpisanie tej inwestycji jako strategicznej. Dzięki temu możliwe będą wywłaszczenia działek, bez których taka inwestycja byłaby sparaliżowana.

Miejscowy plan zagospodarowania dla lotniska muszą uchwalić radni wszystkich gmin, na których terenie ono leży. - Mam nadzieję, że uda się to zrobić w połowie przyszłego roku - dodaje Pastuszko.

Co jeszcze w projekcie

Ekspercki projekt koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju do roku 2033 przewiduje jeszcze:

- przyspieszenie budowy linii kolejowej o prędkości 120/160 km/h na odcinku Radom - Kielce - Kraków

- podwyższenie rangi przebudowy drogi Kielce - Tarnów - Nowy Sącz

- konieczność budowy zbiorników retencyjnych w rejonie Kielc, jako deficytowego w wodę, obok Górnego Śląska, Kujaw oraz okolic Krakowa i Łodzi

- zalicza Kielce do ośrodków regionalnych, których "pozycja w systemie osadniczym jest względnie stabilna".

Źródło: Gazeta Wyborcza Kielce

Lotnisko w Obicach nigdy nie będzie rentowne (6 grudnia 2007)

Tak wynika z raportu niezależnych unijnych ekspertów. Informacje ujawniła rzeczniczka komisarz Danuty Hübner, Ewa Kałużyńska. Jak dodała, z tego powodu Komisja Europejska nie chce dofinansować z unijnych środków budowy portu. Za budową lotniska lobbował m.in. były wicepremier Przemysław Gosiewski.

Polska strona postulowała o dofinansowanie lotniska w Obicach z budżetu UE w ramach programu operacyjnego dla województwa świętokrzyskiego kwotą 39 mln euro.

Kałużyńska zapewniła, że Komisja Europejska rozumie problem z dostępem do regionu, ale "raport pokazuje, że lotnisko temu nie pomoże". Można lepiej, inaczej i skuteczniej wydać te pieniądze - dodała.

KE od początku miała wątpliwości co do ekonomicznego sensu budowy lotniska koło Kielc, m.in. z uwagi na względnie niewielką odległość od lotnisk w Warszawie, Katowicach czy Krakowie. Dlatego - w porozumieniu z polskim rządem - zlecono przygotowanie zewnętrznej analizy.

Źródło: PolskaLokalna.pl Świętokrzyskie
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony