Kolejny krok w poszukiwaniu alternatywnego paliwa
Teledyne Continental Motors oraz Hawker Beechcraft połączyły siły w poszukiwaniu alternatywy dla lotniczego palwia 100LL. Owocem współpracy jest przeprowadzony w locie test 94-oktanowego bezołowiowego paliwa lotniczego.
Zasilany nową mieszanką, Beechcraft G36 Bonanza wykonał kilka lotów, z których najdłuższy trwał około godziny. W czasie próby analizowano wszystkie aspekty lotu jak start, wznoszenie, przelot na niskiej i maksymalnej mocy, zniżanie i lądowanie. Samolot wyposażony był w urządzenia zapisujące wyniki, by dostarczyć jak najwięcej danych niezbędnych do późniejszej analizy.
Mimo, że Prezes firmy Continental, Rhett Ross o premierze nowej mieszanki mówił z nieskrywanym optymizmem może się okazać, że do pełni sukcesu jest jeszcze długa droga. Udowodnienie, że ten rodzaj paliwa jest najlepszym rozwiązaniem, stworzenie z niego standardu i nakłonienie firm paliwowych do jego produkcji równolegle z obecnym 100LL może stanowić nie lada wyzwanie.
Otwartymi pozostają również pytania, czy na nową koncepcję przystaną producenci samolotów. Czy zmiany będą wiązały się z potrzebą modyfikacji silników i czy konieczna będzie weryfikacja metod operacyjnych jak: ustawienia mocy, sposobu użytkowania, czy obsługi technicznej.
Przedstawiciel Lycoming, Mike Kraft powiedział, że jego firma próbowała opracować paliwo bezołowiowe już w 1995 roku. O przedsięwzięciu konkurenta wyraził się z dużym uznaniem twierdząc, że „To dobra wiadomość i dobre posunięcie”. Dodał jednak, że istnieją ważniejsze kwestie wymagające rozwiązania. Jego zdaniem w pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, czy w ofercie producenta kiedykolwiek znajdzie się paliwo alternatywne i uświadomić sobie, że może ono nie nadawać się do użycia w niektórych silnikach, szczególnie tych o dużej mocy.
Continental rozpoczął badania nad bezołowiową alternatywą dla 100LL, w 2007 roku. W tym celu uczestniczył w radzie badawczej CRC (Coordinated Research Council) poszukującej alternatywnych rozwiązań dla obecnie stosowanych paliw. Po zakończeniu prób, TCM rozpocznie proces certyfikacyjny dla wybranych modeli swoich silników.
Więcej informacji na http://www.tcmlink.com
Zasilany nową mieszanką, Beechcraft G36 Bonanza wykonał kilka lotów, z których najdłuższy trwał około godziny. W czasie próby analizowano wszystkie aspekty lotu jak start, wznoszenie, przelot na niskiej i maksymalnej mocy, zniżanie i lądowanie. Samolot wyposażony był w urządzenia zapisujące wyniki, by dostarczyć jak najwięcej danych niezbędnych do późniejszej analizy.
Mimo, że Prezes firmy Continental, Rhett Ross o premierze nowej mieszanki mówił z nieskrywanym optymizmem może się okazać, że do pełni sukcesu jest jeszcze długa droga. Udowodnienie, że ten rodzaj paliwa jest najlepszym rozwiązaniem, stworzenie z niego standardu i nakłonienie firm paliwowych do jego produkcji równolegle z obecnym 100LL może stanowić nie lada wyzwanie.
Otwartymi pozostają również pytania, czy na nową koncepcję przystaną producenci samolotów. Czy zmiany będą wiązały się z potrzebą modyfikacji silników i czy konieczna będzie weryfikacja metod operacyjnych jak: ustawienia mocy, sposobu użytkowania, czy obsługi technicznej.
Przedstawiciel Lycoming, Mike Kraft powiedział, że jego firma próbowała opracować paliwo bezołowiowe już w 1995 roku. O przedsięwzięciu konkurenta wyraził się z dużym uznaniem twierdząc, że „To dobra wiadomość i dobre posunięcie”. Dodał jednak, że istnieją ważniejsze kwestie wymagające rozwiązania. Jego zdaniem w pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, czy w ofercie producenta kiedykolwiek znajdzie się paliwo alternatywne i uświadomić sobie, że może ono nie nadawać się do użycia w niektórych silnikach, szczególnie tych o dużej mocy.
Continental rozpoczął badania nad bezołowiową alternatywą dla 100LL, w 2007 roku. W tym celu uczestniczył w radzie badawczej CRC (Coordinated Research Council) poszukującej alternatywnych rozwiązań dla obecnie stosowanych paliw. Po zakończeniu prób, TCM rozpocznie proces certyfikacyjny dla wybranych modeli swoich silników.
Więcej informacji na http://www.tcmlink.com
Źródło artykułu
Komentarze