Przejdź do treści
Podpisywanie umowy przez przedstawicieli Emirates
Źródło artykułu

Kolejne rekordowe zamówienie Emirates

Linie lotnicze Emirates piszą od nowa historię rekordów w lotnictwie cywilnym dzięki zamówieniu 150 Boeingów 777X (obejmującemu 35 Boeingów 777- 8X i 115 Boeingów 777- 9X, wraz z prawami nabycia dodatkowych 50 egzemplarzy) oraz zamówieniu 50-ciu Airbusów A380. Zamówienie maszyn Airbusa i Boeinga (z wyłączeniem praw zakupu) według cen katalogowych jest warte 99 miliardów dolarów, to także największe w historii zamówienie samolotów w lotnictwie cywilnym, jak i największe do tej pory zamówienie linii Emirates.

Umowa została podpisana wczoraj (17-tego listopada) przez Prezesa i Dyrektora Naczelnego Grupy Emirates - Jego Wysokość Szejka Ahmeda Bin Saeed Al- Maktouma, Dyrektora Generalnego firmy Boeing - Jima McNerney'a i Prezesa konsorcjum Airbus - Fabrice Brégiera w towarzystwie obecnego na ceremonii wiceprezesa Rady Ministrów Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Władcy Dubaju, Jego Wysokości Szejka Mohammeda bin Rashid Al- Maktouma.

Zamówienie linii Emirates na Boeingi 777X jest największym pod względem wartości zamówieniem w historii amerykańskiego lotnictwa komercyjnego, a dodatkowe 50 egzemplarzy Airbusów A380 umocnią pozycję Emirates, jako największego operatora i głównego klienta na A380 na świecie. Wczorajsze zamówienie powiększy całkowity potrfel wiążących zamówień Emirates - wartych 166 miliardów dolarów - do 385 samolotów, wśród których znajdzie się 214 Boeingów 777, 101 Airbusów A380 i 70 Airbusów A350.

- Transport lotniczy jest kluczowym atutem w światowym handlu, a widzimy, że popyt na usługi lotnicze będzie nadal wzrastał na całym świecie. To, co dzisiaj ogłaszamy jest po prostu kontynuacją naszego zaangażowania i wizji połączenia świata za pośrednictwem naszego efektywnego hubu na Bliskim Wschodzie. Dzisiejsze zamówienie Emirates na 777X, którego dostawy rozpoczną się w 2020 roku zapewni nam wymianę odchodzącej na emeryturę floty i zapewni podstawy do przyszłego wzrostu - powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al- Maktoum, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy Emirates.

- Czujemy się zaszczyceni zamówieniem Emirates na powstający samolot 777X, które zwiększy na długo wskaźniki amerykańskiego eksportu i zatrudnienia - powiedział Prezes i Dyrektor Generalny Boeinga, Jim McNerney. - Emirates jest już od wielu lat częścią historii i sukcesu 777, a dziś posiada największą flotę 777 na świecie. Czekamy na dalsze zacieśnienie naszej współpracy z Emirates i wspieranie ekspansji Dubaju, aby stał się centrum światowego lotnictwa.

- Dzięki strategicznemu umiejscowieniu A380 w centrum swojej działalności, Emirates maksymalizuje swą wiodącą pozycję każdego dnia. Wraz z początkami A380 Emirates zrozumiały, jakie będą korzyści w zakresie efektywności, ekonomii i komfortu pasażerów. Był to prawdziwy "przyciągacz tłumów" i przyczynił się do szybkiego rozwoju Emirates i jego hubu w Dubaju - powiedział Fabrice Brégier, Dyrektor Generalny i Prezes Airbusa. - Bardzo cenimy sobie naszą współpracę z Emirates i z przyjemnością patrzymy, jak codziennie staje się coraz silniejszy, latając naszymi A380.



Boeing 777X

- Dzisiejsze ogłoszenie obejmuje zakup 300 silników typu GE9X od General Electric, które będą napędzać zamówione 777X. Jeśli weźmiemy pod uwagę oferty pracy rządu amerykańskiego, gdzie każdy miliard dolarów eksportu lotniczego obsługiwany jesy przez 5747 miejsc pracy, to dzisiejsze historyczne zamówienie ochroni i wesprze ponad 436 tysięcy miejsc pracy w amerykańskim sektorze produkcji lotniczej - nie tylko w zakładach Boeinga i General Electric, ale także wśród setek innych dostawców - powiedział Szejk Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum.

Należące do Emirates Boeingi 777-8X i -9X będą połączeniem konfiguracji dwóch i trzech klas, gdzie w trzech klasach 777-8X znajdą się 342 fotele pasażerskie, a w dwóch klasach 777-9X siedzenia dla ponad 440 pasażerów.
 
-  Emirates operuje dziś na więcej niż jednym z wybudowanych dziesięciu Boeingów 777. To siła napędowa naszej floty. Co może nam zaoferować 777X? Zasięg porównywalny z 777-200LR i 300 LR, ale także więcej przestrzeni dla pasażerów i nawet 18-procentowych oszczędności w spalaniu paliwa - dodał Tim Clark, prezes Emirates Airline.

Niezachwiane zaangażowanie Emirates w program Boeing 777 sięga 1996 roku. Obecnie Emirates jest największym operatorem modelu 777, eksploatując w swej flocie 131 maszyn typu 777 we wszystkich wariantach tej rodziny. Podczas Dubai Air Show w 2011 roku Emirates złożył zamówienie na 50 egzemplarzy Boeingów 777-300ER z opcjami zamówień na kolejne 20 sztuk, warte 26 miliardów dolarów. Było to wówczas największe zamówienie złożone u Boeinga wśród wszystkich linii lotniczych.


Airbus A380

Mając w swej flocie 39 egzemplarzy Airbusów A380, Emirates jest obecnie największym na świecie operatorem tego samolotu. Wczorajsze zamówienie na 50 kolejnych maszyn zwiększa portfel zamówień Emirates do 101 samolotów o wartości 45 miliardów dolarów. Pierwsze 25 samolotów zamówionych wczoraj dotrze do przewoźnika około pierwszego kwartału 2018 roku, będzie to kombinacja maszyn z dwiema i trzema klasami pasażerskimi.
 
- A380 nadal jest wizytówką naszej floty i po pięciu latach wciąż jest niezmiernie popularny wśród naszych pasażerów - powiedział Tim Clark. - To nadal jeden z naszych najbardziej wydajnych pod względem zużycia paliwa i emisji na jednego pasażera samolotów, co daje nam elastyczność przy zaspokajaniu popytu na rynkach z ograniczeniami emisji. Ostatnie zamówienie pomoże nam sprostać zarówno potrzebom w zakresie powiększania floty, jak i wymiany starszych samolotów.

Z największym europejskim samolotem pasażerskim Emirates związany jest od kwienia 2000 roku, kiedy to jako pierwszy z przewoźników ogłosił plany zakupu Super Jumbo. Jako największy klient na A380 Emirates jest również największym wsparciem dla europejskiej produkcji lotniczej związanej z programem A380, która podzielona jest na centra produkcji Airbusa we Francji, Niemczech, Anglii i Hiszpanii.

Tekst: Piotr Karwiński

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony