Przejdź do treści
Flight Design CTLS
Źródło artykułu

Flight Design CTLS – ultralekki lider rynku

Zgodnie z danymi z sierpnia 2009 r., najpopularniejszym samolotem w kategorii LSA (light sport aircraft) w Stanach Zjednoczonych jest Flight Design CTLS. Maszyna znalazła 296 nabywców osiągając 17,5 procentowy udział w rynku.

Flight Design LS jako konstrukcja “nowej generacji” posiada znaczące ulepszenia w stosunku do dotychczasowych modeli. Nowością jest zewnętrzny luk bagażowy (pierwsze takie rozwiązanie w kategorii LSA). Drzwi cargo otwierają się na przestrzeń za siedzeniami, dzięki czemu pilot ma dostęp do bagażu trakcie lotu (cały ładunek można zabezpieczyć zapinanymi siatkami), a zamontowane wsporniki dokładnie domykają klapę. Pojemność bagażnika to około 250 kg.

Kokpit ma szerokość 125 cm. Regulowane w obie strony fotele ułatwiają zajęcie wygodnej pozycji zarówno wysokim jak niskim osobom i zapewniają swobodne manewrowanie sterami do pełnego wychylenia. Wzorowane na montowanych w sportowych autach posiadają czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, które można chować (co eliminuje ich przytrzaskiwanie). Wyciszenie kabiny jest odczuwalne nawet przy pełnej mocy. CTLS posiada także duże okna co ułatwia obserwacje otoczenia. Do wnętrza wchodzi się przez uchylne do góry drzwi.

Wnętrze kokpitu zostało zaprojektowane z myślą o funkcjonalności podczas długich przelotów. Przepustnica i hamulce są umiejscowione pomiędzy siedzeniami (uchwyty obu dźwigni różnią się kolorami). Podobnie jak niezbędne przełączniki, co ułatwia ich obsługę. Sterowanie odbywa się za pomocą drążka. W standardzie CTLS znajduje się awionika Dynon, wraz z przenośnym GPSMAP 696 Garmina. Ekran GPS jest lekko wyprofilowany co sprawia, że odbicie promieni słonecznych jest minimalne. Latanie tą konstrukcją wymaga przyzwyczajenia do perspektywy poziomego lotu (nachylenie panelu wytwarza wrażenie wznoszenia lub opadania).

Maszyna napędzana silnikiem Rotax 912S składa się w 90%  z włókna węglowego. Konstrukcja, dzięki szczelinowym klapom skracającym rozbieg, może operować z małych lotnisk. Prędkość przelotowa to 213 km/h (przy 75% mocy).  W podstawowym wyposażeniu samolotu znajduje się spadochronowy system ratunkowy BRS.

Więcej informacji na stronie Flight Design USA.

Dane techniczne:
 

  • Rozpiętość skrzydeł: 8,58 metra
  • Długość: 6,60 metra
  • Wysokość: 2,33 metra
  • Waga pustego samolotu: 349 kg
  • Waga brutto: 598,7 kg
  • Pojemność baku paliwa: 128,7 litrów
  • Zużycie paliwa: 17 litrów/h
  • Silnik: Rotax 912S (100HP)
  • Śmigło: Ground Adjustable Composite
  • Prędkość przelotowa przy 75% mocy: 213 km/h
  • Predkość przeciągnięcia: 72,2 km/h
  • Prędkość nieprzekraczalna: 268,5 km/h
  • Średnia wznoszenia: 4 m/s
  • Maksymalny zasięg: 1335 km

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony GA News.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony