Przejdź do treści
FAA
Źródło artykułu

FAA: Nowa terminologia ATIS będzie ostrzegać pilotów o skróceniu drogi startowej

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) poinformowała o wprowadzeniu zmian terminologii używanej w komunikatach ATIS (automatyczna informacja dla pilotów zawierająca najważniejsze dane operacyjne i aktualne warunki meteorologiczne panujące na lotnisku), celem przekazania informacji o skróceniu pasa startowego na lotniskach gdzie prowadzone są związane z tym prace.

Według Agencji, kilka zaistniałych w ostatnim czasie incydentów ujawniło przypadki nieporozumień w momentach, kiedy zezwolenie kontroli ruchu lotniczego (clearance) zostało wydane pilotom operującym na skróconych pasach startowych. Zdarzało się, iż pomimo opublikowanych na ten temat informacji Notam, wielu pilotów wylądowało na zamkniętej części drogi startowej lub było kompletnie zaskoczonych tym, że jest ona o wiele krótsza niż się spodziewali.

FAA dokonała następujących zmian:

* ATIS - Kiedy długość pasa startowego została czasowo lub na stałe skrócona, słowo "warning" będzie poprzedzać numer drogi startowej, a słowo "shortened" zostanie włączone w treść wiadomości. Informacja ATIS będzie obejmować dostępną długość drogi startowej, zgodnie z Notam-em i musi być nadawana w czasie trwania budowy. Przykład: "Warning, Runway One-Zero has been shortened, niner-thousand eight hundred and fifty feet available, consult NOTAM".

* Departure information - ATC nie użyje terminu "full lenght", gdy długość pasa startowego dostępna do startu została tymczasowo skrócona. Użycie terminu "full lenght" może być interpretowane przez pilotów, jako dostępna długości pasa startowego przed jego skróceniem. Ilekroć długość pasa startowego zostanie czasowo lub na stale skrócona, słowo "shortened" będzie używane bezpośrednio przed komendą „lineup” i „clearance”. Przykład: “(Call sign), Runway Two-eight shortened, line up and wait” or "(Call sign), Runway Two-eight shortened, cleared for takeoff”.

* Landing information - Słowo "shortened" musi być zawarte w zezwoleniu na lądowanie na czas trwania budowy lub gdy pas jest tymczasowo skrócony. Należy pamiętać, aby zapoznać się z informacjami NOTAM i ATIS na temat stanu drogi startowej w użyciu. Przykład: “(Call sign), Runway Two-eight shortened, continue” or “(Call sign), Runway Two-eight shortened, cleared to land”.

Frazeologia ATC będzie zawierała słowa "warning" i "shortened" w przypadku stałego skrócenia pasa startowego na co najmniej 30 dni lub dopóki katalog lotnisk FAA nie zostanie zaktualizowany, w zależności, który okres będzie dłuższy. FAA uczula, że gdy ATC użyje słowa "shortened", to jest to wskazówka, że dany pas startowy został skrócony i jego próg został przesunięty co najmniej na jednym końcu.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.faa.gov

Tłumaczenie z aero-news.net

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony