Przejdź do treści
Electronic Flight Bag
Źródło artykułu

Electronic Flight Bag na pokładach samolotów Bingo Airways

Linie lotnicze Bingo Airways wprowadzają na pokłady swoich samolotów system elektronicznej dokumentacji pokładowej EFB – Electronic Flight Bag. 

System ten pozwala na wyeliminowanie z kokpitu nie tylko papierowych map i instrukcji, których masa często osiąga 40 kg ale także mało precyzyjnych i wysoce konserwatywnych kart osiągowych do startu i lądowania.

Wykorzystując system EFB załoga będzie w stanie przed każdym startem precyzyjnie wyliczyć prędkości do startu w danych warunkach atmosferycznych (z uwzględnieniem stanu drogi startowej) oraz dobrać maksymalną możliwą temperaturę redukcji (czyli zmniejszenia ciągu silników do startu) co przekłada się na wymierne korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa podczas startu i wznoszenia a także znacznego zmniejszenia zużycia silników.

Dodatkowo załoga samodzielnie będzie przygotowywać elektroniczny  arkusz załadunku i wyważenia (loadsheet), którego wyniki będą automatycznie przesyłane do agenta handlingowego oraz centrum operacyjnego przewoźnika, a także do aplikacji służącej do wyliczania parametrów do startu. Dzięki temu możliwe jest jeszcze dokładniejsze określanie prędkości i redukcji ciągu.

Dostawcą oprogramowania do systemu EFB dla Bingo Airways jest Airbus (system FlySmart do dokumentacji samolotu oraz aplikacji do liczenia arkusza załadunku i wyważenia oraz  osiągów do startu i lądowania) oraz Navtech (w zakresie dokumentacji nawigacyjnej).

Wprowadzenie systemu EFB do kokpitów samolotów Bingo Airways planowane jest na listopad, po uzyskaniu od Urzędu Lotnictwa Cywilnego pozwolenia na rozpoczęcie półrocznego okresu próbnego.

W tym okresie przewoźnik musi wykazać iż stosowane rozwiązania spełniają wymagania certyfikacyjne a personel lotniczy umie obsługiwać urządzenia. Podczas okresu próbnego dokumentacja papierowa musi znajdować się na pokładzie samolotu jako rozwiązanie zapasowe.

Po pozytywnym zakończeniu okresu próbnego i uzyskania od Urzędu Lotnictwa Cywilnego stałego pozwolenia na użytkowanie systemu EFB, możliwe stanie się usunięcie praktycznie całej dokumentacji papierowej. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony