Ekologiczne paliwo SwiftFuel przechodzi specjalistyczne badania
Uniwersytet Purdue, z Lafayette, w stanie Indiana, poinformował, iż naukowcy z uczelni zawiązali z firmą Swift Enterprises współpracę, której celem są zaawansowane badania bezołowiowego paliwa lotniczego wytwarzanego przez spółkę.
Do ostatnio przeprowadzonych testów wykorzystano sześć silników tłokowych, w tym Lycoming TIO-540-J2BD, który spośród obecnie produkowanych wymaga najwyższej liczby oktanowej, a także zbudowany w 1933 r. Ranger L-440, pracujący na jedynie 65-oktanowym paliwie.
"SwiftFuel wydaje się obiecujący jako zamiennik paliwa 100LL, które aktualnie jest używane przez lotnictwo ogólne", powiedział David Stanley, kierownik projektu badawczego. Paliwo jest testowane również w lekkim dwusilnikowym samolocie Duchess firmy Beechcraft, który w Centrum Badania Zmian Klimatycznych Uniwersytetu Purdue służy jako powietrzne laboratorium.
Według przedstawiciela uczelni, podczas testów na Duchess odbyły się dwa dni lotów w podobnych warunkach atmosferycznych, co pozwoliło na kompleksowe porównanie SwiftFuel i 100LL.
Paul Shepson, kierownik wydziału chemii, powiedział, iż dzięki testom można było zbadać wydajność paliw oraz różnice operacyjne obu maszyn na ziemi i w powietrzu. "Samolot na nowym paliwie pracował bardzo dobrze i nie byłem w stanie zauważyć żadnej znaczącej różnicy w wydajności w porównaniu do 100LL", stwierdził Shepson.
Swift Enterprises i Uniwersytet Purdue planują kontynuować projekt badawczy co najmniej do kwietnia 2012 roku.
Tłumaczenie z AvWeb
Komentarze