Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dotacje rządowe dla Airbus’a były „nielegalne”, a ubiega się o kolejne

Światowa Organizacja Handlu (ang.: World Trade Organization, WTO), nazwała niedawno finansowanie nowych projektów firmy Airbus z rządowej pomocy finansowej „nielegalnymi dotacjami". Obecnie Airbus znów ubiega się o rządowe pieniądze niezbędne do wprowadzenia na rynek swoich projektów nowej generacji.

By zwalczyć konkurencję z Chin, (która planuje wprowadzenie swojego nowego jumbo jeta C919 na rynek przed 2020 r.), Airbus chce wyprodukować, do 2015r, swój własny bardziej wydajny i mniej hałaśliwy samolot. Cele przyświecające nowemu projektowi, to: zmniejszenie o połowę poziomu hałasu i emisji spalin.

Producent prawdopodobnie rozważa użycie technologii silnika z otwartym wirnikiem, zamontowanego z tyłu samolotu i wykorzystanie powierzchni ogona do tłumienia hałasu. Główny dyrektor operacyjny firmy Airbus, Fabrice Bregier stwierdził, że w tym celu firma potrzebuje 1,2 mld $ przez kolejne 6 lat. Zachęcał jednocześnie rząd francuski do jego współfinansowania. Na skutek działań koncernu Boeing, otrzymanie funduszy rządowych, nie koniecznie oznaczać będzie dla Airbus’a „obejście orzeczenia” WTO.

Po zakończeniu prac Światowej Organizacji Handlu, może się okazać, że zarówno Airbus i Boeing, (który jako pierwszy zgłosił sprawę przeciwko Airbus’owi) są winne korzystania z „nielegalnych” dotacji finansowych pochodzących z kas rządowych. W takim wypadku, jednym z prawdopodobnych rozwiązań będzie wspólne ustalenie przez firmy akceptowalnych parametrów takiego wsparcia.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AVweb.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony