75-te urodziny samolotu Piper Cub
24 lipca, podczas targów lotniczych EAA AirVenture w Oshkosh, miała miejsce doniosła uroczystość, na którą przybyli piloci z całego świata. Piper Cub, jeden z najbardziej popularnych klasycznych samolotów, którego waga nie przekracza tysiąca funtów (ok. 450 kg), skończył 75 lat.
Piper J-3 Cub powstawał w latach 1937 - 1947 i od razu pojawiły się możliwości wykorzystania tego samolotu w Cywilnym Programie Szkolenia Pilotów. "Było zapotrzebowanie na maszyny szkoleniowe i tą, która zdawała się mieć najlepsze możliwości aby mu sprostać za rozsądną cenę był właśnie Piper Cub", powiedział HG Frautschy, dyrektor Stowarzyszenia Zabytkowych Statków Powietrznych. Dodał, że Piper Cub bardzo szybko stał się powszechnie znany.
"Jego sylwetka znajdowała się na opakowaniach papierosów, zapałek, na każdym rodzaju popularnej reklamy w tamtym czasie. Piper Cub stał się samolotem, który każdemu był dobrze znany", wyjaśniał Frautschy. Pilot Steve Krog posiada trzy Piper Cuby i jego zdaniem to jeden z najbardziej popularnych klasycznych samolotów. Według lotnika, który prowadzi również szkołę lotniczą operującą na samolotach Piper Cub, są to bezpieczne, stosunkowo łatwe do nauki pilotażu konstrukcje. Ale nie tylko te czynniki sprawiają, że są one tak popularne. "Wielu naszych dziadków i pradziadków uczyło się latać na Cubach, więc istnieje prawdziwa więź z tego typu samolotami", wyjaśniał Krog.
Frautschy dodał, że w okresie II Wojny Światowej Piper Aircraft zbudował około 6000 Cubów, z których do dziś istnieje ok. połowa. 181 z nich przybyło na AirVenture aby uczcić 75 rocznicę powstania konstrukcji. "Nigdy na raz nie mieliśmy na lotnisku tak wielu Piper Cubów i naprawdę niesamowicie jest widzieć tak wiele żółtego", powiedział Frautschy.
Ale niektórzy zadają pytanie, dlaczego są akurat żółtego koloru. "Stary Piper, gdy szukał koloru, potrzebował znaleźć najtańszą farbę", powiedział Krog. Kolor ten otrzymał w dobrej cenie i 75 lat później określany on jest jako "cubowy żółty". Samolot znany jest również z kilku innych cech. Cub nie jest wygodny, trudno się do niego wsiada i wysiada, a kiedy już pilot znajdzie się w powietrzu, to jest nieco wietrznie. Jednakże piloci twierdzą, że i tak kochają nim latać. "Są głośne, zimne, wszystko w nich wibruje, ale są najsłodszymi, dającymi najwięcej zadowolenia samolotami jakimi kiedykolwiek będzie się latać", podsumowuje Krog. Z tym stwierdzeniem zgadza się co najmniej 180 innych lotników.
Źródło: www.fox11online.com
Komentarze