Przejdź do treści
Źródło artykułu

Small Air Transport Roadmap (SAT-Rdmp)

Projekt Small Air Transport (SAT) skupia się na nowym, dostępnym dla każdego, oszczędzającym energię składniku systemu transportu lotniczego, który wypełni lukę pomiędzy transportem naziemnym i systemem lotów rozkładowych dużymi samolotami.

W przyszłości system ten ma zapewnić lepszy dostęp do transportu lotniczego, dzięki szerszemu wykorzystaniu małych samolotów, które korzystałyby także z małych lotnisk dotychczas nie wykorzystywanych do obsługi ruchu pasażerskiego ani towarowego. W krótkim czasie mniejsze społeczności w opłacalny dla nich sposób zyskałyby dostęp do transportu lotniczego.

Celem SAT-Rdmp (CSA-SA) jest pokazanie komercyjnego potencjału, jaki ma wykorzystanie małych samolotów zarówno w regularnej, jak i nieregularnej komunikacji lotniczej. Uświadomienie, jaka mogą one odgrywać w zaspokojenia potrzeb transportowych w regionach, w których sieci transportowe (zwłaszcza transport lądowy) są słabo rozwinięte.

Głównymi zadaniami badawczymi programu SAT-Rdmp są:

  • Określenie wspólnej wizji małego systemu transportu lotniczego w komunikacji międzyregionalnej dzięki zdefiniowaniu odpowiednich założeń. Pozwoli to na identyfikację potrzeb technologicznych oraz prawnych problemów do rozwiązania.

  • Opracowanie modelu biznesowego zgodnego z określonymi wymaganiami, który opisuje stosunki wśród wszystkich składników systemu.

  • Ocena aktualnych możliwości w stosunku do zapotrzebowania na transport lotniczy, zebranie wyników dotychczasowych badań i zaangażowania wszystkich zainteresowanych podmiotów w Europie (producentów, ośrodków badawczych, EASA, użytkowników przestrzeni powietrznej, operatorów infrastruktury, zarządców lotnisk, małych przewoźników lotniczych).

  • Określenie harmonogramu działań, aby wypełnić luki technologiczne, prawne i operacyjne. Upowszechnienie projektu i zbudowanie sieci zainteresowanych podmiotów.

  • Oceny ryzyka i korzyści wynikających z realizacji koncepcji nowego systemu.

  • Projekt SAT-Rdmp (CSA-SA) będzie bardzo ważnym narzędziem Komisji Europejskiej w określaniu odpowiednich działań oraz planu do realizacji programu na rzecz stabilnej przyszłości lotnictwa ogólnego i biznesowego, co jest zgodne z zalecaniami zawartymi w rezolucji Parlamentu europejskiego z dnia 3 lutego 2009 roku.


SAT-Rdmp (CSA-SA) buduje Europejską synergię w segmencie transportu lotniczego, oraz przyczyni się do stworzenia europejskiej społeczności ogólnolotniczej poprzez omawianie, uzgadnianie, znalezienie wspólnego stanowiska kluczowych graczy europejskiego lotnictwa: użytkowników, ATM, producentów, twórców prawa, oraz placówek badawczych.

Projekt SAT-Rdmp (CSA-SA) jest realizowany w ramach 7 ramowego programu Unii Europejskiej w obszarze transportu.

Koordynatorem projektu z ramienia Instytutu Lotnictwa jest mgr. Krzysztof Piwek
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony