Oficjalne zakończenie projektu ESPOSA
W dniach 31 maja-2 czerwca 2016 roku w Instytucie Lotnictwa odbyła się konferencja podsumowująca europejski projekt badawczy ESPOSA (Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft). Po pięciu latach pracy badawczej, zaangażowaniu niemal 100 ekspertów i budżecie w wysokości 38 milionów euro, branża lotnicza znacząco przybliżyła się do budowy systemu, który wypełni lukę pomiędzy transportem naziemnym i systemem lotów rozkładowych dużymi samolotami.
Na konferencji nie mogło zabraknąć najważniejszych osób zaangażowanych w prowadzenie i koordynację projektu. Głównymi prowadzącymi ESPOSA 4th and Final Meeting byli koordynator projektu – Zdenek Palat (PBS, Czechy) oraz administrator projektu – Karel Paiger (VZLU, Czechy). Instytut Lotnictwa za zaproszenie koordynatorów projektu gościł ekspertów Komisji Europejskiej pod przewodnictwem dr Dietricha Knoerzera (wraz z zespołem: Teresą Berruti, Grigoriosem Freskosem, Joao Torresem) oraz ekspertów zaproszonych na warsztaty towarzyszące i uroczystą kolację.
Celem projektu ESPOSA było opracowanie nowych technologii dla małych silników turbinowych do 1000 kW dla potrzeb lokalnego transportu lotniczego (SAT – Small Air Transport), jak również do zastosowań w lotnictwie ogólnego przeznaczenia (GA – General Aviation), czy w bezpilotowych aparatach latających (UAS – Unmanned Aerial Systems). W projekcie zajmowano się układami napędowymi, które w przyszłości pozwolą na zwiększenie wydajności, poprawę bezpieczeństwa i zredukowanie nakładu pracy pilota.
Samolot I-31T
Rolą ekspertów Instytutu Lotnictwa w ramach projektu ESPOSA było sprawdzenie zespołu napędowego 169-250 KM na samolocie I-31T (galeria zdjęć), który jest demonstratorem nowej technologii. Głównym konstruktorem samolotu jest Paweł Guła, a prowadzącym próby w locie – Marek Idzikowski. Sukces jednak nie byłby możliwy bez zaangażowania wszystkich członków zespołu realizującego projekt ESPOSA w Instytucie Lotnictwa.
Poniżej film z pierwszego oblotu:
– Mam nadzieję, że jest to baza na przyszłość do tego, żeby można było zrobić nową klasę małego samolotu z silnikiem turbośmigłowym – mówi Krzysztof Piwek, koordynator podprojektu SP-7 ESPOSA w Instytucie Lotnictwa. W zakresie tego podprojektu leżała integracja silników na czterech statkach powietrznych (zabudowa oraz próby w locie). Dwa z trzech pakietów roboczych w tym podprojekcie z ramienia Instytutu Lotnictwa prowadził Andrzej Iwaniuk.
Zdaniem ekspertów biorących udział w projekcie, zastosowanie nowych układów napędowych pozwoli na zwiększenie wydajności i ograniczenie kosztów eksploatacji od 10% do 14%. Nowe silniki pozwolą również na ograniczenie emisji spalin.
– Tego typu samoloty, z silnikami turbośmigłowymi są nowością. W chwili obecnej jest bardzo mało firm, które oferują na rynku tego typu samoloty – dodaje Jerzy Żółtak, dyrektor Centrum Nowych Technologii i prowadzący projekt ESPOSA w Instytucie Lotnictwa.
Uczestnicy konferencji – przedstawiciele 40 firm i instytucji badawczych z 15 krajów – mieli okazję podziwiać efekty swojej pracy badawczej na zorganizowanej przez Instytut Lotnictwa wystawie demonstratorów, które wzięły udział w projekcie. Wśród maszyn, które służyły za platformy badawcze były: samolot I-31 T (Instytut Lotnictwa), samolot Orka (Margański&Mysłowski) oraz śmigłowiec T-250 (IRI).
Samolot Orka (Margański&Mysłowski)
Śmigłowiec T-250 (IRI)
Projekt ESPOSA zakończy się oficjalnie pod koniec sierpnia wraz z raportem końcowym zawierającym wnioski i rekomendacje powstałe w ramach projektu.
Więcej o projekcie: www.esposa-project.eu
Więcej zdjęć z konferencji podsumowującej europejski projekt badawczy ESPOSA na stronie www.ilot.edu.pl
Komentarze