Przejdź do treści
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rozpoczął realizację projektu <40L monopropellant tank [MDT40] (fot. ilot.edu.pl)
Źródło artykułu

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rozpoczął realizację projektu <40L monopropellant tank [MDT40]

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa poinformował, że z początkiem lutego 2020 r., w konsorcjum z PZL Mielec, rozpoczął realizację projektu <40L monopropellant tank [MDT40], finansowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną.

W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa projektem zajmuje się Zakład Technologii Kosmicznych (Centrum Technologii Kosmicznych), pełniąc jednocześnie rolę koordynatora projektu.

Projekt polega na opracowaniu zbiornika o pojemności <40 litrów na monopropelant (do PDR – TRL4), kompatybilnego ze standardowymi materiałami pędnymi (hydrazyna i dodatkowo nadtlenek wodoru lub LMP-103S).

Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie technologii zgrzewania tarciowego (FSW) do produkcji zbiorników paliwa oraz szczegółowe badanie wykonanych spoin.

Proces projektowania, rozwoju i testowania technologii do produkcji zbiornika oraz zgrzewania tarciowego ma na celu zidentyfikowanie technologicznych i projektowych ograniczeń, a w rezultacie obniżenie kosztów produkcji zbiornika w przyszłości. Działanie to umożliwi wprowadzenie konkurencyjnego produktu na rynek europejski.

Zakres projektu obejmuje:
•  przegląd wymagań dotyczących małych zbiorników paliwa,
•  wstępny projekt zbiorników paliwa,
•  badanie technologii wytwarzania,
•  przygotowanie technologii pod dedykowany materiał,
•  produkcję zbiorników ciśnieniowych,
•  testy NDI,
•  testy funkcjonalne, statyczne i zmęczeniowe.

W skład konsorcjum wchodzą Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. (PZL Mielec). Planowane działania obejmują przygotowanie dokumentacji produkcyjnej, identyfikację narzędzi AIT oraz projektowanie lub ponowne wykorzystanie istniejącego sprzętu.

W ramach projektu PZL Mielec również opracuje procedury kontroli jakości. Podczas testów zaplanowano wykorzystanie technik NDI z rentgenem, ultradźwiękami, testem kontroli ciśnienia i długoterminowym testem szczelności.

Kierownikiem projektu <40L monopropellant tank [MDT40], którego realizacja potrwa do 31 stycznia 2022 r., jest mgr inż. Kamil Sobczak.

Więcej informacji na stronie www.ilot.edu.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony