Raporty hiszpańskiej Komisji w sprawie wypadków w Asturii
Po półtorarocznym badaniu na stronie internetowej hiszpańskiej Komisji Badania Wypadków w Lotnictwie Cywilnym ukazały się raporty dotyczące wypadków w Asturii, w których zginęło czterech Polaków.
Według komisji w obu przypadkach przyczyną wypadku był pilotowanie samolotu w warunkach IMC (Instrumental Meteorological Conditions) pomimo braku uprawnień do latania według przyrządów. Doprowadziło to w efekcie do utraty orientacji przestrzennej pilotów z powodu braku zewnętrznych punktów odniesienia.
Dochodzenie wykazało też, że służby informacji lotniczej towarzyszące pilotom podczas feralnego lotu wyraziły poważne zastrzeżenia, co do tego, czy załogi były świadome ryzyka, jakie brały na siebie wykonując lot w tak niesprzyjających warunkach pogodowych. W niektórych przypadkach pojawiały się nawet wątpliwości, czy załoga właściwie zrozumiała i przyswoiła wskazania przyrządów, jakimi dysponowała.
W katastrofie zginęli: znany polski architekt Stefan Kuryłowicz, jego asystent Jacek Syropolski oraz Janusz Marek Zieniewicz i Jacek Olesiński.
Badaniem wypadku przekazano hiszpańskiej Komisji Badania Wypadków w Lotnictwie Cywilnym na mocy Konwencji Chicagowskiej z 7.12.1944 r. o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, zgodnie z postanowieniami której wyjaśnienie przyczyn katastrofy powierza się organom państwa, na terytorium którego do niej doszło.
Opracowania dostępne są w języku hiszpańskim i angielskim. Poniżej publikujemy odnośniki do raportów w języku angielskim.
Raport wypadku w Asturii samolotu Cirrus SR-22, SP-AVD
Raport wypadku w Asturii samolotu Cessna Cessna 182T, SP-CFM
Czytaj również:
Zderzenie dwóch samolotów w Hiszpanii
Komentarze