Instytut Lotnictwa wziął udział w opracowaniu nowoczesnych wirników śmigłowcowych

Śmigłowiec Kompress CH7 w trakcie zawisu w pierwszych próbach (fot. ilot.edu.pl)

Instytut Lotnictwa po raz kolejny udowodnił swoje kompetencje w zakresie usług dla przemysłu lotniczego. W ramach właśnie zakończonego projektu badawczego firmy Gyro-Tech Innovation in Aviation Sp. z o.o., realizowanego we współpracy z Instytutem Lotnictwa, opracowano innowacyjne wirniki śmigłowcowe, które w oparciu o testy naziemne oraz próby w powietrzu wykazały światową jakość oraz najwyższą konkurencyjność w stosunku do wyrobów  obecnie stosowanych na rynku.

W ramach wspólnych prac w projekcie „Innowacyjne kompozytowe wirniki do śmigłowców ultralekkich” zaprojektowano dwa rodzaje wirników, w tym jeden z opracowanym w Instytucie Lotnictwa innowacyjnym profilem dedykowanym specjalnie do wirników lekkich śmigłowców.  Przeprowadzono wszystkie niezbędne analizy i próby dowodowe wymagane do ich dopuszczenia do lotu, a następnie przeprowadzono testy funkcjonalne na ziemi i w powietrzu.

W efekcie współpracy firma Gyro-Tech, będąca już uznanym na świecie producentem wirników wiatrakowcowych, rozszerzyła asortyment produkcji na łopaty wirników do lekkich i ultralekkich śmigłowców.

Dziś już możemy mówić o sukcesie projektu, ponieważ łopaty zostały z powodzeniem oblatane na kilku różnych konstrukcjach i znalazły już swoich odbiorców na świecie.

Przy bardzo pozytywnych opiniach pilotów łopaty opracowane w Instytucie Lotnictwa są wykorzystywane na takich śmigłowcach jak: Dynali H3, CH7 Kompress, Cicare 8, oraz na popularnym Robinson R-22.

Kierownikiem merytorycznym projektu był mgr inż. Tomasz Szczepanik z Centrum Transportu i Konwersji Energii Instytutu Lotnictwa, a całe przedsięwzięcie było współfinansowane z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach wsparcia badań przemysłowych i prac rozwojowych realizowanych przez małe przedsiębiorstwa. Projekt „Innowacyjne kompozytowe wirniki do śmigłowców ultralekkich” był prowadzony od stycznia 2016 do grudnia 2018.

Materiały video firmy Gyro-Tech z przeprowadzonych prób i badań:

Źródło: Instytut Lotnictwa
comments powered by Disqus