ULC: Wytyczne dotyczące oględzin bezzałogowego statku powietrznego
Z uwagi na niezbędny wymóg uzyskania zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wykonywanie lotów BVLOS odbywających się poza wydzieloną do tego typu lotów strefą, Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie zwrócić uwagę na proces oględzin bezzałogowego statku powietrznego.
Obowiązkowe wyposażenie bezzałogowego statku powietrznego, mającego wykonywać loty BVLOS zostało szczegółowo opisane w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1993 i Dz. U. z 2018 r. poz. 1041) zwane dalej rozporządzeniem „wyłączającym”.
ULC zwraca się z prośbą o zgłaszanie do oględzin wyłącznie przystosowanych i wyposażonych BSP zgodnie z niżej wymienionymi zasadami. Uzyskiwanie zgody na wykonywanie lotów operacyjnych, specjalistycznych, szkoleniowych i automatycznych – wymagania dotyczące bezzałogowych statków powietrznych:
Wydanie zgody, o której mowa wyżej, jest uzależnione między innymi od właściwego wyposażenia BSP:
a) w przypadku bezzałogowego statku powietrznego będącego samolotem, powinien on być wyposażony w światło:
• zielone świecące światłem ciągłym, umieszczone na prawym skrzydle, widoczne nad i pod płaszczyzną poziomą skrzydła,
• czerwone świecące światłem ciągłym, umieszczone na lewym skrzydle, widoczne nad i pod płaszczyzną poziomą skrzydła,
• białe, błyskowe, umieszczone na szczycie statecznika pionowego lub – w przypadku jego braku – na górnej powierzchni kadłuba w sposób zapewniający dookólną emisję światła,
b) w przypadku bezzałogowego statku powietrznego będącego wielowirnikowcem, śmigłowcem albo aerostatem powinien on być wyposażony w światło białe, błyskowe, umieszczone na górnej powierzchni kadłuba w sposób zapewniający dookólną emisję światła;
c) każdy BSP używany w operacjach BVLOS powinien być wyposażony w urządzenia lub systemy zamontowane na jego pokładzie lub będące jego wyposażeniem naziemnym, umożliwiające:
• zachowanie założonych parametrów lotu,
• bieżące monitorowanie parametrów lotu, w tym określenie: tor lotu, prędkości lotu, wysokości lotu za pomocą wysokościomierza barometrycznego, stopnia naładowania akumulatorów zasilających lub stopnia zużycia paliwa, jakości i mocy sygnału łączności pomiędzy bezzałogowym statkiem powietrznym a stacją zdalnego sterowania;
• lokalizację podstawową – określenie bieżącego położenia, prędkości, wysokości i kierunku lotu bezzałogowego statku powietrznego celem przekazania tych danych do instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub telefonicznie na żądanie organu ATS,
• lokalizację awaryjną – określenie przez operatora bieżącego położenia bezzałogowego statku powietrznego w przypadku bezpowrotnej utraty możliwości sterowania tym statkiem lub występowania przerw w łączności pomiędzy stacją zdalnego sterowania bezzałogowego statku powietrznego a tym statkiem,
• automatyczne wykonanie procedury awaryjnej, w tym: zakończenie lotu przez lądowanie awaryjne, albo kontynuowanie lotu po zaprogramowanej przed lotem trasie, albo dolot do zaprogramowanego przed lotem miejsca,
• rejestrowanie parametrów lotu od momentu uruchomienia systemu sterowania bezzałogowego statku powietrznego do momentu wyłączenia tego systemu;
d) BSP powinien również być wyposażony w kamerę pozwalającą na obserwację otoczenia bezzałogowego statku powietrznego w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą.
e) znaki rejestrowe naniesione na konstrukcję BSP.
Niestosowanie się do powyższego, skutkować będzie wydaniem odmownej decyzji i brakiem możliwości wykonywania lotów BVLOS. Powtórzenie całego procesu wydania zgody na loty BVLOS będzie wymagało od wnioskodawcy ponownego złożenia wniosku wraz z załącznikami i wykonania kolejnych oględzin BSP co sprawi, że cały proces znacznie się wydłuży.
Komentarze