Samoloty kategorii S-LSA bez uprawnień do lotów w warunkach IMC
Komisja ASTM (American Society for Testing and Materials), która rozwija standardy dla lekkich samolotów sportowych (LSA), próbuje wypracować porozumienie dotyczące dalszej możliwości operowania maszyn kategorii specjalnej (S-LSA), w warunkach IMC (Instrument Meteorological Conditions). Chociaż członkowie komisji nadal się w tej kwestii spierają, to najprawdopodobniej przepisy zostaną zmienione i pojawi się zakaz wykonywania tego typu lotów.
Zaproponowana zmiana musi uzyskać kilka dalszych zatwierdzeń, a następnie zanim wejdzie w życie będzie jeszcze przedłożona do zaaprobowania Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Proces ten może trwać do końca tego roku, a nawet dłużej, powiedział Dan Johnson, prezes Stowarzyszenia Producentów Lekkich Samolotów (LAMA). Zmiany nie będą miały mocy wstecznej, a wszystkie S-LSA, które obecnie są użytkowane lub będą zbudowane przed wejściem w życie nowej regulacji, będą mogły operować w IMC. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie przez pilota odpowiedniego poziomu kwalifikacji i odpowiednio wyposażonego kokpitu (chociaż producenci mogą zabronić lotu ich samolotów w IMC nawet wtedy, gdy pozwala na to standard ASTM).
Zmiana dotycząca IMC jest bardziej związana z wątpliwościami komisji ASTM co do odpowiedzialności, niż kwestią bezpieczeństwa, natomiast przedstawiciele FAA nie stwierdzili zagrożeń co do lotów LSA w IMC, powiedział Johnson. "To złożony temat, który wciąż będzie stymulował debatę. Najważniejsze jest, iż zmiana nie ma mocy wstecznej,” dodał.
Tłumaczenie z AvWeb
Komentarze