Propozycja stawek opłat nawigacyjnych na rok 2012
W roku 2011 wszystkie Agencje Ruchu Lotniczego w Europie oraz Instytucje Państwa odpowiedzialne za lotnictwo pracują nad propozycjami stawek opłat nawigacyjnych na kolejne lata. Proces określania kosztów oraz ich konsultowania rozpoczął się wcześniej niż zwykle z uwagi na to, że Państwa Europejskie podlegają nowym regulacjom Unii Europejskiej odnoszącym się do Planu Skuteczności Działania na lata 2012-2014, który określał będzie kwestie kosztów oraz cele w zakresie efektywności na kolejne 3 lata.
Zgodnie z propozycjami PAŻP, stawki opłat nawigacyjnych w roku 2012 wynosiły będą:
1. ER - stawka jednostkowa opłaty za nawigację trasową w 2012 r. wynosić będzie 164,63 PLN około 43 EUR (zakładany kurs wymiany EURO wynosi to 3,8 PLN)
2. TNC - stawka jednostkowa opłaty za nawigację terminalową w 2012 wynosić będzie ok. 813 PLN przy założeniu nowej alokacji kosztów oraz ustanowieniu jednej strefy zawierającej wszystkie lotniska.
Stawka ER na rok 2012, na którą składają się koszty PAŻP, ULC, EUROCONROL oraz dostawcy METEO, ulega nieznacznemu podwyższeniu w wyniku zmiany alokowania kosztów niektórych służb i usług PAŻP poprzez przesunięcie tych kosztów z opłaty terminalowej (TNC) która automatycznie ulega znacznemu zmniejszeniu i w roku 2012 wyniesie ok. 813 PLN (szczegóły w dalszej części informacji).
Należy podkreślić, że stawka za jaką Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia usługi nawigacji trasowej jest jedną z najniższych stawek spośród państw członkowskich Unii Europejskiej. Średnia wartość tej stawki w Europie wynosi około 52 EURO a w przypadku niektórych ANSP stawka znacznie przekracza 60 EURO.
Zdaniem PAŻP rozwój rynku lotniczego na lotniskach regionalnych w chwili obecnej możliwy będzie zarówno dzięki zaproponowanym zmianom w stawce opłaty terminalowej jak też poprzez utrzymanie wszystkich polskich lotnisk komunikacyjnych obsługiwanych przez PAŻP w tzw. jednej strefie opłat. Takie rozwiązanie PAŻP proponuje utrzymać do czasu kiedy nie zostaną w Polsce wypracowane mechanizmy w zakresie systemu zachęt oraz finansowania usług żeglugi powietrznej z innych źródeł a także nie nastąpi znaczny wzrost ilości operacji na lotniskach regionalnych, umożliwiający samodzielne finansowanie organów TWR działających na tych lotniskach.
Szczegółowe informacje w załączonych komunikatach i dodatkowych informacjach:
- Stawki opłat nawigacyjnych na 2012 rok
- Stawki opłat nawigacyjnych na 2012 rok informacje dodatkowe
Komentarze